سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نم ؛ صداي رسای کشورهاي در حال توسعه

خبرگزاری شین‌هوا از تهران در تحلیلی به قلم یانگ شوایی نوشت:جواهر نعل نهرو اولین نخست وزیر هند و حامی برجسته جنبش عدم تعهد در سخنرانی مشهور خود در سال 1956 لزوم حرکت کشورهای در حال توسعه در مسیر عدم تعهد را توضیح داد .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ؛ :در ادامه این مقاله آمده است : نهرو خاطرنشان کرد « حفظ صلح. ما با دنبال کردن این سیاست، مسیر عدم تعهد به هرگونه توافق نظامی یا پیمانی شبیه یک ائتلاف را می پیماییم.»

سران و مقامات بلندپایه دولت ها و کشورهای بیش از صد کشور و منطقه در جهان که همگی از جهان در حال توسعه هستند اما شباهت های اقتصادی و سیاسی اندکی دارند یک بار دیگر در شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد در تهران که از بیست و ششم تا سی و یکم اوت برگزار می شود گردهم آمدند تا بصورت یکصدا درباره چالش های اصلی پیش روی جهان به ویژه در این دوران مملو از تغییر گفتگو کنند.

با گذشت بیست سال از آخرین روزهای جنگ سرد، سناریویی که بر مبنای آن مفهوم عدم تعهد مطرح شد همچنان به قوت خود باقی است: ایجاد فضایی برای ابراز عقیده جهان در حال توسعه به منظور ارتقا همکاری و صلح جهانی.جنبش نم به عنوان بزرگترین مجمع کشورها در خارج از سازمان ملل متحد بر کشورهای در حال توسعه متمرکز است.

نم با صد و بیست عضو، هفده عضو ناظر و ده سازمان ناظر نماینده دو سوم از اعضای سازمان ملل متحد یا حدود پنجاه و پنج درصد از جمعیت جهان است که این ویژگی ها تصمیمات آن را بانفوذ و موثر می سازد.

«زد. یرکیچ » یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین در حاشیه نشست نم در تهران گفت:« ما باید به عنوان گروهی از کشورهای در حال توسعه در حل مشکلات جهان امروز مشارکت داشته باشیم.»

وی افزود:« مسائل بسیاری وجود دارد که مورد توجه اعضای این جنبش است اما قطعا بحران سیاسی و مسائل اقتصادی مسائلی است که باید بر روی آن تمرکز کرد .

نم که متشکل از کشورها و مناطقی با منافع اقتصادی و سیاسی متفاوت است ساختار سازماندهی نه چندان منسجمی دارد.موضوعی که همه اعضای جنبش نم را بهم مرتبط می کند باور مشترک آنها به همکاری و صلح جهانی است.

اعضای جنبش نم در طول این سال ها سیاست های هماهنگی را در برخورد با مسائل بین المللی مختلف اتخاذ کرده اند که تاثیر شگرفی بر روند سیاست گذاری در سطح جهان داشته است.
تعهد جنبش نم به صلح حتی به قبل از تاریخ تاسیس آن یعنی سال هزار و نهصد و شصت و یک بازمی گردد. رهبران برجسته ای همچون احمد سوکارنو رئیس جمهور پیشین اندونزی و نهرو در دهه هزار و نهصد و پنجاه ، پنج اصلی را که «چوئن لای» نخست وزیر پیشین چین مطرح کرده بود تکرار کردند.

این پنج اصل شامل احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، سیاست عدم تجاوز دوجانبه، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، برابری و منافع دوجانبه و همزیستی مسالمت آمیز است.

جهان در حال تجربه تغییرات قابل توجهی به ویژه در منطقه خاورمیانه است که شاهد طوفان های گسترده ای در یکسال و نیم گذشته بوده است. تحولات در سوریه، لیبی، تونس و مصر و همچنین مسئله هسته ای ایران نه تنها بر کشورهای منطقه بلکه بر کل جهان تاثیر می گذارد.

وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در ماه مه به این نتیجه رسیدند سناریوی حال حاضر جهان چالش های بزرگی را در زمینه صلح و امنیت، توسعه اقتصادی، پیشرفت های اجتماعی و حاکمیت قانون مطرح می کند.آنها همچنین متوجه بسیاری از چالش ها و نگرانی های جدید به ویژه بحران اقتصادی و مالی جهان شدند.

"مارتی ناتالگاوا "وزیر امور خارجه اندونزی در حاشیه شانزدهمین نشست نم در تهران گفت:« در حال حاضر یک فضای بسیار چالش برانگیز در جهان حاکم است. این جنبش باید به اصول خود پایبند باشد و در عین حال باید شرایط جهانی در حال تغییر را بپذیرد.»وی افزود یکی از موضوعات اصلی در این نشست چگونگی تضمین اداره جهانی به شکلی منصفانه تر است.

وزیر امور خارجه اندونزی تاکید کرد:« مدیریت جهانی باید اجازه دهد کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در برقراری صلح و امنیت بین المللی، برقراری توسعه اقتصادی و اجتماعی و ارتقا حقوق بشر و حکومت مناسب اداره جهان، شبکه جهانی مشارکت داشته باشند.»
برچسب ها: نم ، توسعه ، صدا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.