سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

15 درصد موارد مرگ و مير ناشي از سل در سنين كودكي رخ مي‌دهد

يك متخصص بيماري‌هاي عفوني گفت: به طور متوسط حدود 15 درصد موارد مرگ و مير ناشي از سل در جوامع مختلف و در هر دو جنس ، در سنين كودكي رخ مي‌دهد.

زين العابدين هروي، متخصص بيماري‌هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌بيماري سل در كشورهاي مختلف جهان به ويژه كشورهاي جهان سوم و در حال توسعه يك مشكل و معضل بهداشتي است و در مناطقي از ايران نيز شيوع بالايي دارد.

وي افزود: سل يا توبركلوز( به اختصار تي‌بي)، يكي از بيماري‌هاي مهلك در جهان است كه عامل آن مايكو باكتريوم ها يا به طور دقيقتر هيكو باكتريوم هاي سلي است.

هروي با بيان اينكه در بيماري سل معمولاً شش ها مورد حمله قرا رمي‌گيرند، تاكيد كرد: عامل بيماري سل يعني مايكو باكتريوم توبركلوزيس قابليت انتقال و سرايت بسيار بالايي دارد، به طوري كه حدود يك سوم مردم جهان به ميكروب آن آلوده‌اند.

وي تصريح كرد: سل در بين كودكان شيوع بالايي دارد و بسياري از كودكان به دليل مقاومت كم بدن آنها، در برابر سل دوام نياورده و جان خود را از دست مي‌دهند.

هروي افزود: به طور متوسط حدود 15 درصد موارد مرگ و مير ناشي از سل در جوامع مختلف و در هر دو جنس، در سنين كودكي رخ مي‌دهد.

وي يادآور شد: در برخي از مناطق جهان حتي آمار فوق حدود دو برابر نيز هست كه اين موضوع نشان دهنده آمار بالاي مرگ و مير كودكان در در برخي از جوامع كه عمدتاً فقير هستند، است.

هروي خاطر نشان كرد: البته موارد آلودگي، ابتلا و مرگ و مير ناشي از سل در سنين پس از كودكي نيز بسيار باالا است و بسياري از افراد بزرگسال نيز دچار افت كيفيت زندگي ناشي از بيماري سل هستند.

** درمان سل مشكل اما امكان پذير است

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني در ادامه با بيان اينكه تشخيص به موقع و درمان به هنگام بيماري سل بسيار مهم است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سل را مي‌توان با راديو گرافي قفسه سينه، تست پوست و خون و بررسي ميكروسكوپي و كشت ميكروبي خلط و مايعات بدن در آزمايشگاه تشخيص داد.

وي تاكيد كرد:‌اگر چه درمان سل مشكل است و به دوره‌هاي طولاني و استفاده از آنتي بيوتيك‌هاي متفاوت نياز دارد، اما امكان پذير است.

هروي با اشاره به اينكه بايد مراقب تماس افراد آلوده و مبتلا به سل بود و آن را تحت كنترل درآورد،‌يادآور شد: متاسفانه در سالهاي اخير گونه‌هاي مقاومت به آنتي بيوتيك‌ها، درمان سل را با مشكل مواجه كرده كه بايد براي آن چاره انديشي كرد./ح
برچسب ها: کودک ، سل ، عفونت ، ریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.