سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

دماوند به واسطه قدمت تاریخی از آثار باستانی بسیاری نیز برخوردار است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: شهرستان دماوند به واسطه قدمت تاریخی از آثار باستانی بسیاری نیز برخوردار است.

ابراهیم اکبری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: این شهرستان با جمعیتی نزدیک به 120 هزار نفر از شمال با استان مازندارن، از شرق با شهرستان فیروزکوه، از جنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان‏ های شمیرانات و تهران همجوار است.

وی ادامه داد: دماوند از معدود مناطق کشور است که نام آن آمیخته با فرهنگ اساطیری مردم این مرز و بوم بوده و مظهر آزادی و در بند کردن ضحاک به دستان کاوه آهنگر شمرده می‏ شود.

اکبری اضافه کرد: کمتر فردی در ایران اسلامی وجود دارد که عظمت قله دماوند او را شیفته خود نکرده باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: دماوند یکی از کهن‏ ترین شهر های اسطوره‏ ای و در ردیف نخستین شهرهای تاریخ روایی ایران است که توسط کیومرث (نخستین انسان روی زمین به عقیده ایرانیان باستان) بنا نهاده شد.

وی ادامه داد: کشف آثاری باستانی نظیر «ساغری»، «سر بز کوهی»، و سکه‏ های پارتی از جمله نشانه‏ هایی است که دماوند را در ردیف مناطق مستقر در قلمرو پارت‏ ها قرار می‏ دهد.

اکبری از کشف و ضبط 10 شیء باستانی در دماوند از چنگال قاچاقچیان خبر داد و اضافه کرد: این 10 شیء باستانی به همت و تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: آثار کشف شده باستانی متعلق به دوره‏ های تاریخی یک هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) و اسلامی است.

وی اضافه کرد: این 10 اثر در نخستین نمایشگاه دستاورد های دولت شهرستان دماوند در غرفه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایش عموم گذاشته شده است.

اکبری افزود: علاوه بر 10 شیء باستانی، تعدادی از دستگاه‏ های فلزیاب کشف شده نیز در این نمایشگاه، نمایش داده می ‏شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.