سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

برخورد صحيح با پرحرفي كودكان

آيا مي‌دانيد كه روند منطقي و درست رشد كودكان از لحاظ دستيابي به مهارت‌هاي ارتباطي چگونه طي مي‌شود؟ كودكان تا قبل از سه سالگي، فقط از طريق حسي ـ حركتي و لامسه نسبت به جهان اطراف خود آگاهي كسب مي‌كنند، اما همين كودك پس از سه سالگي مي‌تواند جمله بسازد و مفاهيم را متوجه شود و شروع به صحبت كردن كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اما در اين ميان، بسياري از والدين، نگران زياد صحبت كردن كودكانشان هستند، در حالي كه زبان به عنوان يكي از عوامل رشد شناختي كودكان محسوب مي‌شود. مي‌توان از اين واكنش رفتاري، نقطه قوتي براي رشد مهارت‌هاي ارتباطي كودك به وجود آورد. يكي از اصول تشخيص كودكان باهوش، تسلط سريع‌تر بر تكلم است، يعني رشد شناختي بچه‌هايي كه ديرتر ازسه تا3.5 سالگي صحبت مي‌كنند، با تاخير صورت مي‌گيرد، اما زياد صحبت كردن كودكان، در بسياري موارد نيز با هدف جلب توجه والدين قابل بررسي است.

حرف زدن كودك، نشانه هوشياري: روان شناسان كودك تاكيد مي‌كنند پرورش توان حرف زدن در سنين پايين، بر مهارت‌هاي رفتاري يا توانايي گفتاري و شنيداري و تقويت حس كنجكاوي كودك تاثير مي‌گذارد. بر اين اساس بهتر است كه والدين هنگام حرف زدن كودك، دست بزنند يا به طريق ديگري شادي خود را نسبت به توانايي كه در او در حال شكل‌گيري است، نشان دهند. به بيان ديگر هر چقدر كودكي زودتر به حرف بيفتد در پرورش استعداد‌هاي شناختي و ارتباطي‌اش سريع‌تر رشد خواهد كرد. يكي از نشانه‌هاي ارزيابي كودكان باهوش، توانايي آنها در تكلم است، چراكه دير حرف زدن كودكان يعني صحبت كردن آنها پس ازسه تا3.5 سالگي، رشد مهارت‌هاي ارتباطي و شناختي كودك را با تاخير مواجه مي‌كند. يكي از اصلي‌ترين دلايل پرحرفي بچه‌ها تلقي مي‌كنند؛ حس كنجكاوي كودكانه‌اي كه از سوي والدين گاه مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.