سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرس تي وي گزارش داد:

مرسي براي برجسته کردن طرح خود درباره سوريه در نشست نم شرکت مي‌کند

رئيس جمهور مصر براي برجسته کردن طرح خود درباره سوريه در نشست جنبش غيرمتعهدها شرکت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، محمد مرسي رئيس جمهور مصر در اجلاس جنبش غيرمتعهدها شرکت مي کند. پيداکردن راه حلي مسالمت آميز براي مناقشه سوريه در صدر برنامه هاي سفر مرسي به ايران و شرکت در اين اجلاس است.

مرسي معتقد است بازيگران منطقه اي از قبيل مصر و ترکيه و عربستان سعودي و ايران بايد با يکديگر همکاري داشته باشند تا صلح و ثبات را در سوريه به ارمغان بياورند. اين درحالي است که بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد روز گذشته وارد ايران شده و با سران ايران و ديگر کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها که در تهران حضور دارند ديدار کرده است.

قرار است بان کي مون امروز در تهران با محمد مرسي ديدار کند و توجه دبيرکل سازمان ملل متحد را به طرح خود براي مناقشه سوريه جلب کند. 

به گفته ماترين نسيرکي سخنگوي دبيرکل سازمان ملل متحد، بان کي مون در تلاش است در تهران به دنبال راهي براي ايجاد تعامل بين المللي درخصوص مناقشه سوريه باشد. سازمان ملل متحد هنوز نتوانسته است مناقشه سوريه را حل کند.

طرح محمد مرسي براي فعال کردن قدرتهاي مستقل چهارگانه اي در مناقشه سوريه است که خارج از حوزه نفوذ آمريکا و متحدانش قرار دارند. البته طرح محمد مرسي چالشهاي خاص خودش را دارد. عربستان سعودي و ترکيه از حاميان سرسخت و شديد گروههاي مسلحي هستند که در سوريه فعال هستند. اين در حالي است که ايران حامي سرسخت دولت سوريه است.

بسياري از کارشناسان معتقدند، ايران براي حل مناقشه سوريه نقش کليدي مي تواند داشته باشد اما آمريکا با هر سازوکاري براي سوريه مخالف است که جمهوري اسلامي ايران در آن حضور داشته باشد.
برچسب ها: مرسی ، نم ، اجلاس ، ایران ، مصر ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.