سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

اجلاس تهران، فرياد استقلال‌طلبانه از استکبار جهاني

فلسفه وجودی جنبش عدم تعهد یك فریاد تاریخی استقلال‌طلبانه از قطب‌های قدرت در جهان است و جنبش غير متعهدها براي حفظ استقلال و ميل به عدم وابستگي به استکبار جهاني شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، فلسفه وجودی جنبش عدم تعهد یك فریاد تاریخی استقلال‌طلبانه از قطب‌های قدرت در جهان است و جنبش غير متعهدها براي حفظ استقلال و ميل به عدم وابستگي به استکبار جهاني و همچنين حمايت از منافع اعضاي خود و اتخاذ مواضع مستقل در پديده‌ها و رويدادهاي بين‌المللي شکل گرفته است.

تاريخچه جنبش عدم تعهد

جنبش کشور‏های غیر‌متعهد، جنبش عدم انسلاک یا جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۳۴۰ خورشیدی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم)، قرار داشتند، تشکیل شد.

 نام جنبش ابتدا «Non-Commitment» به معنی «غیرمتعهد» بود اما سریعاً به نام جدید تغییر یافت؛ با این حال در فارسی این جنبش به همان نام «غیرمتعهد» شناخته می‌شود و با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثراً کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند.

اعضای جنبش عدم تعهد

 53 کشور از قاره آفریقا ، 38 کشور از قاره آسیا، 26 کشور از آمریکای لاتین و یک کشور از اروپا (بلاروس) عضو رسمی جنبش هستند و هائیتی و سنت کیس و نویس دو عضو جدید این جنبش هستند که در اجلاس سپتامبر ۲۰۰۶ سران عدم تعهد در هاوانا به آن پیوستند. ۱۵کشور و ۷سازمان بین المللی نیز عضو ناظر جنبش عدم تعهد هستند.



سران اولین اجلاس جنبش شرکت کننده درعدم تعهد در بلگراد- سال ۱۹۶۱.
از راست به چپ یوسیپ بروز تیتو، احمد سوکارنو، جمال عبدالناصر، قوام نکرومه و جواهر لعل نهرو

در ادامه با نگاهي به مصاحبه باشگاه خبرنگاران با نمايندگان از ديدگاه بهارستاني پيرامون برگزاري اجلاس عدم‌تعهد در تهران آگاه مي‌شويم:

اعلام آمادگي 120 كشور در اجلاس عدم‌تعهد يك پيروزي براي ايران است

سيد شريف حسيني نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاري اجلاس عدم تعهد در ايران گفت: اعلام آمادگي بيش از 100 كشور براي حضور در اجلاس عدم تعهد در ايران، يك پيروزي سياسي جديد را براي جمهوري اسلامي رقم زد.

وي با اشاره به شكست غرب براي منزوي كردن ايران افزود: حضور اين كشورها در جمهوري اسلامي بسيار چشم‌گيري خواهد بود و ديوار تحريمي كه غرب براي ايران ساخته است را فرو مي‌شكند.

اين عضو هيئت رئيسه همچنين با اشاره به موضوعات مورد بحث در شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد تصريح كرد: وضعيت كلي در منطقه و بررسي چرايي رسيدن شرايط خاورميانه به اين نقطه و راهكارهاي برون رفت از اين شرايط از مهم‌ترين موضوعات اين اجلاس است. چرا كه بايد دست‌هاي پشت پرده‌اي كه در منطقه بحران ايجاد كرده اند، شناسايي شوند.

برگزاري اجلاس عدم‌تعهد در ايران نشانگر پويايي سياسي ايران است


از سوي ديگر،اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاري اجلاس جنبش غير‌متعهدها در تهران گفت: با توجه به عضويت 118 تا 120 كشور در اين جنبش، اين اجلاس در هر كشوري برگزار شود دامنه بسيار وسيعي براي ميزبان به همراه دارد.
 
وي در ادامه افزود: با توجه به تلاش‌هاي غرب براي به انزواكشاندن ايران، برگزاري اين اجلاس در موقعيت فعلي و قرار گرفتن جمهوري اسلامي ايران در مركز توجهات جهاني، نشان‌دهنده پويايي سياسي ايران است.
 
عضو كميسيون امنيت ملي با اشاره به ساختار بيمارگونه سازمان‌ ملل و ديگر مجامع بين‌المللي اظهار داشت: يكي از موضوعات مهمي كه مي‌تواند در اين اجلاس مطرح و بررسي شود، بحث ساختار سازمان ملل است كه به عينه شاهد عدم كارايي آن در مديريت جهاني هستيم.
 
وي در ادامه تصريح كرد: همچنين يكي ديگر از موضوعاتي كه مي‌تواند در اين اجلاس به بحث و بررسي گذاشته شود، بحث كشورهايي است كه خود را فراتر از قانون مي‌دانند از جمله كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل كه اين موضوع نيز باز به ساختار بيمار اين سازمان بازمي‌گردد.
 
عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه تعداد قابل توجهي از كشورهاي جهان عضو جنبش عدم تعهد هستند، خاطر نشان كرد: با توجه به كثرت اعضاي جنبش عدم تعهد، اين كشورها مي‌توانند در معادلات جهاني بسيار تاثيرگذار باشند و تصميمات كلاني را در سطح جهاني اتخاذ كنند، لذا در نهايت بايد جمهوري اسلامي ايران از اين موقعيت به خوبي استفاده كند و مسائل سياسي منطقه و جهان را از  طريق جنبش غير متعهدها به پيش ببرد.

اجلاس جنبش عدم‌تعهد، اثبات‌كننده تاثيرگذار جمهوري اسلامي در منطقه

سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی نيز در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهددر تهران اظهار داشت: این اجلاس به عنوان یکی از فراگیرترین مجامع بین‌المللی دارای اهمیت زیادی است.

وي در ادامه افزود: شرکت بیش از 120کشور در اجلاس جنبش عدم تعهد نشان دهنده این است که نه تنها ایران در سطح بین‌الملل منزوی نیست بلکه نقش تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه دارد.

سخنگوي کميسيون امنيت‌ملي مجلس با اشاره به موج بیداری اسلامی منطقه و اتفاقات اخیر سوریه گفت: مداخلات خارجی و حمایت ویژه بیگانگان از تروریست‌های سوریه، بحران این کشور را عمیق‌تر کرده لذا در این شرایط لازم است کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، بدون دخالت سلطه خارجی، دور هم جمع شوند و مسائل خود را به صورت مستقل حل کنند

در حاشيه برگزاري اجلاس نم در تهران بحث برنامه صلح آميز هسته‌اي کشورمان به جد از سوي مقامات کشورمان در حال پيگيري بوده که نمونه بارز آن گذاشتن خودروهاي دانشمندان ترور شده هسته‌اي کشورمان بوده و نمايندگان همچنين درباره تغيير روند غرب درباره برنامه صلح آميز هسته‌اي کشورمان در حاشيه اجلاس شانزدهم نظرهاي مختلفي دارند.

اثبات حقانيت هسته‌اي ايران در پرتو اجلاس عدم‌تعهد

نوذر  شفعيي نماينده مردم فارس و ممسني با اشاره به  برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و اثبات حقوق هسته اي کشورمان گفت: برگزاري اجلاس نم در تهرابن گامي موثر در جهت اثبات حقانيت جمهوري اسلامي در مسئله هسته‌اي خواهد بود.

نايب رئيس کميسيون امنيت‌ملي،منصور حقيقت پور نماينده سرعين و اردبيل در مجلس شوراي اسلامي نيز از امکان بازديد اعضای جنبش عدم‌تعهد از مراکز هسته‌ای جمهوري اسلامي ايران خبر داد و اظهار داشت: گروه 1+5 بايد در مذاکرات پيش رو با صداقت جلو بيايد چرا که بعد از بازديد بيش از نيمي از کشورهاي جهان از تهران و حضور آنان در اجلاس حرف‌هاي غير واقعي غرب مناسب نيست و آنان بايد براي حفظ آبروي حداقلي خود دست از دروغ‌‌ پردازي بردارند.

بان‌كي‌مون به تهران سفر مي‌كند/ تنزل سطح اجلاس تعهد حربه جديد غرب

سه هفته مانده به اجلاس تهران هياهو وجنجال رسانه اي غرب بر ضد کشورمان با تحت فشار گذاشتن سران کشورها ودبيرکل سازمان ملل براي رفتن به تهران آغاز شده بود ودر اين ميان هر لحظه خبر هاي ضدونقيضي از حضور بان‌کي‌مون در رسانه‌هاي خارجي منتشر مي شد اما سخنگوي بان‌کي‌مون با اعلام اينکه وي در زمان اجلاس به تهران سفر خواهد کرد همانند آبي برآتش جنگ رسانه‌اي غرب را خاموش کرد.

در راستاي سفر بان کي مون به تهران احمد شوهاني عضو کميسيون امنيت ملي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: حضور بان‌كي‌مون بعنوان دبير كل سازمان ملل متحد در نشست جنبش عدم تعهد از اهميت بالايي برخوردار است چرا كه وي در اين سفر با واقعيت‌هاي بسياري درخصوص نظام ناسالم حاكم بر جهان روبرو خواهد شد.

وي در ادامه با بيان اينكه برخي از قدرتهاي غربي تلاش مي‌كنند تا از سفر دبير كل سازمان ملل متحد به تهران جلوگيري كنند، افزود: سران كشورهاي غربي با تلاش براي جلوگيري از سفر دبير كل سازمان ملل به تهران به دنبال تنزل سطح اجلاس عدم تعهد‌ند تا بتوانند ايران را در جهان منزوي نشان دهند.

اجلاس عدم تعهد کودتاي سياسي ديپلماسي فعال ايراني

در ميان هياهوي غرب و رسانه هاي وابسته به امپراطوري سلطه خواه جهاني براي منزوي نشان دادن جمهوري اسلامي ايران در عرصه منطقه‌اي وبين‌المللي نکته قابل توجه اذعان رسانه غربي رويترز جالب بود اين رسانه اذعان داشت برگزاري اجلاس نم درتهران کودتاي سياسي از سوي ايران بوده در راستاي فعاليت ديپلماسي ايراني براي دعوت از سران کشورهاي نم که از ماه‌ها پيش وزارت امور خارجه تمام توان خود را بر آن متمرکز کرده بود.

اما در اين ميان ناصر عاشوری دبیر مجمع نمایندگان گیلان در مجلش شورای اسلامی گفت: عدم تعهد موفقیتی بزرگ برای دیپلماسی ایران اسلامی خواهد بود.

اكنون كه چهار روز از برگزاري اجلاس كشورهاي عدم تعهد مي‌گذرد بدون شك برگزاري چنين اجلاسي در كشور با گستردگي قابل توجه ازكشورهاي گوناگون زمينه‌هاي لازم رابراي گسترش دپيلماسي ايران در منطقه و بين‌المللي فراهم مي‌كند.

گزارش از مهپاره خليلي
برچسب ها: اجلاس ، مجلس ، جنبش ، نمایندگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.