سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايران؛ جنبش عدم تعهد را متحدتر کرد

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در توضيح دلايل اهميت جنبش عدم تعهد در سطح بين المللي گفت: ظرفيت هاي جنبش زياد است اما جنبش عدم تعهد ساختاري سازماني ندارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از راديو گفتگو، نوذر شفيعي اظهار داشت: تا زماني که ساختار اين جنبش سازمان يافته نشود ، کارکردها نيز ناکارآمد خواهد بود.

وي گفت: کشورهاي محافظه کار که رياست اين جنبش را عهده دار مي شوند، در فکر روند اداري جاري هستند اما جمهوري اسلامي ايران که در عرصه بين المللي حرفي براي گفتن دارد سياست استراتژيک و مذاکره را پيش مي گيرد.

شفيعي مشارکت کشورها، استقلال، نظم عادلانه و دموکراتيک را از  خط مشي هاي ايران در حوزه رياست اين جنبش برشمرد و افزود: چنين تفکري رياست اين جنبش را در مسير مطلوب پيش مي برد؛ جنبش عدم تعهد بايد به يک نظام ساختاري تبديل شود و کشوري که داراي ايدئولوژي باشد مي تواند اين جنبش را حرکت دهد.

وي تصريح کرد: کشورهاي عضو اگر بخواهند انزوايي عمل کنند، ناکام مي مانند و بايد به اين نتيجه برسند که به سمت همگرايي پيش روند و با توجه به شرايط امروز، چاره اي جز نقش آفريني در کنار هم ندارند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به نگراني امريکا از برگزاري اين اجلاس در تهران گفت: امريکا مي داند جمهوري اسلامي ايران برخلاف ميزبان هاي قبلي کشوري منفعل نيست و توجه اجلاس را به سمت مسائلي معطوف مي کند که با خواست غرب و امريکا مغاير باشد. آن ها در حوزه افکار عمومي، ايران را يک کشور جزيره اي که ارتباطي با ساير کشورها ندارد معرفي مي کنند، اما مي بينيم که 120 کشور به اين اجلاس دعوت شده اند و حضور دارند.

وي خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي که بحث مسئله هسته اي ايران مطرح است، فرصتي براي جمهوري اسلامي پيش آمده است که در يک محفل رسمي صداي خود را به گوش جهانيان برساند./س
برچسب ها: کمیسیون ، امنیت ، ظرفیت ، جنبش ، عدم ، تعهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.