سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسمان امن ایران؛ ميزبان هواپيماي سران

تهران این روزها میزبان سران بیش از 120 کشور از سراسر جهان است. برگزاری شانزدهمین دوره اجلاس سران جنبش عدم تعهد بهانه ای شده تا آسمان این روزهای ایران، آسمانی پُر تردد باشد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بسیاری از کشورهای غیرعضو در این سازمان و به ویژه آن دسته از کشورهایی که سابقه خصومت و عناد با ایران را دارند از مدت ها پیش اقدام به سم پاشی و تبلیغات منفی علیه میزبان سران جنبش عدم تعهد کرده بودند. اما با آغاز نشست و پیش رفتن برنامه ها مطابق با آنچه از قبل پیش بینی شده بود، جهانیان در حیرت از میزبانی ایران تلاش کردند بیشتر موضع سکوت اتخاذ کنند.

سادگی و در عین حال ظرافت در میزبانی، نکاتی است که جنبش عدم تعهد از آغاز تاکنون بر آن تاکید داشته اند. ریشه این مهم را شاید بتوان در خوی و منش موسسان این جنبش جست؛ مارشال تیتو، فیدل کاسترو، جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و ...

برای همین هم برگزارکنندگان اجلاس در ایران، تمام تلاش خود را به کار بستند تا در بهترین شرایط و با کمترین میزانِ مزاحمت برای شهروندان تهرانی به آماده سازی مقدمات این نشست بپردازند.

در این میان یکی از نگرانی های اساسی شهروندان ایرانی در زمان برگزاری اجلاس، بروز اختلال در سفرهای هوایی بود. نگرانی ای که رییس کمیته فرودگاهی و پروازی شانزدهمين اجلاس سران غیرمتعهدها در واکنش به آن گفته بود: «مسافران ورودی و خروجی مهرآباد که از قبل بلیط تهیه کرده‌اند بدون مشکل و کما فی‌السابق می‌توانند برای پرواز خود برنامه‌ریزی کنند.»

محمود رسولی‌نژاد، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و رییس کمیته فرودگاهی ستاد برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها تاکید کرده بود که برنامه ریزی های لازم برای این اجلاس انجام شده است و «بر اساس جدول زمان بندي شده تعدادي از پروازهاي داخلي فرودگاه مهرآباد كاهش خواهند يافت اما ساير فرودگاه هاي كشور از جمله فرودگاه حضرت امام (ره) به صورت عادي به فعاليت خود ادامه داده و حتي افزايش پرواز نيز خواهند داشت.»

«مسائل امنیتی» و «ایمنی» دغدغه های دیگری بودند که در برخی رسانه ها مطرح می شدند.

این مساله نیز با برگزاری چندین مانور از جمله مانور طرح اضطراری که با هدف حفظ آمادگي نيروهاي امدادي - امنيتي و همچنين تجزيه و تحليل دستورالعمل‌ها و روش‌هاي برخورد در وضعيت‌هاي اضطراري پروازهاي سياسي اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در فرودگاه بین المللی مهرآباد صورت گرفت، مرتفع شد. نكته جالب توجه، حضور همه بخش هاي مرتبط و دخيل در اين زمينه بود به گونه اي كه تمام معاونت ها، سپاه، پليس، گذرنامه، حراست، ايمني و آتش نشاني، الكترونيك، مراقبت پرواز، مخابرات هوانوردي، مركز عمليات ترمينال، نقليه، تداركات و اورژانس، اكيپ هائي از آتش نشاني تهران بزرگ، جمعيت حلال احمر (با حضور يك فروند بالگرد) اورژانس تهران و ستاد بحران و ... در اين مانور مشاركت داشتند.

با برنامه ريزي هاي صورت گرفته فرودگاه های تهران با بالاترین میزان آمادگی، پذیرای میهمانان اجلاس شدند و تمام امکانات را برای این میزبانی به کار بستند. منصوری شیرازی، معاون عملیات هوانوردی فرودگاه امام خمینی (ره) پیش از آغاز اجلاس گفته بود: «فضای ایمنی و امنیتی برای پرواز سران کشورها، مطلوب و مطابق با استانداردهاست.» او به بازدیدهای صورت گرفته از تجهیزات ترمینالی و سالن تشریفات در نظر گرفته شده و بخش های مختلف فرودگاه ها و قسمت های خدماتی اشاره کرده و عنوان کرده بود: «تمام این مسائل به شکلی برنامه ریزی شده که در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران، پروازهای فرودگاه امام (ره) در زمان مقرر و بدون تاخیر انجام شوند و مسافرین با مشکلی مواجه نشوند.»

تنها در دو روز آغازین ورود کارشناسان و سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران، بیش از ۱۱۰ هیئت خارجی از طریق ۹۰ پرواز وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شدند، در حالی که به گفته مرتضی دهقان مدیر کل فرودگاه امام خمینی (ره) «هیچ وقفه‌ای در برنامه پرواز‌های خارجی به وجود نیامد.»

گذشته از برخی مشکلات مثل ترافیک و یا سخت شدن تدابیر امنیتی (که در خلال برگزاری چنین جلساتی گریزناپذیرند)، فرودگاه ها به عنوان اولین ایستگاه پذیرش میهمانان خارجی، شرایطی را فراهم کردند تا کمترین خللی در امور جاری شان ایجاد نشود.

این امر تنها به تهران محدود نمی شد، برخی از فرودگاه های کشور نیز با فراهم کردن زمینه ها، برای پذیرش میهمانان اجلاس اعلام آمادگی کردند. توجه مديران و متوليان بخش فرودگاه به اين مهم كه "فرودگاه مي تواند دروازه توسعه يك شهر تلقي شود"، آنها را بر آن داشت تا با استفاده از فرصت پيش آمده (اجلاس سران جنبش عدم تعهد) فرودگاه هاي كشور را آماده پذيرش ميهمانان اين اجلاس كنند تا از اين طريق تمام فرصت هاي صنعتي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشورمان به آنها معرفي شود.

اینها همه نشانگر توان و ظرفیت بالای مجموعه فرودگاه های کشور است كه با زمينه سازي مناسب مي توانند شرايط لازم براي توسعه كشور را فراهم كنند./س
برچسب ها: آسمان ، امن ، هواپیما ، سران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.