سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرنوشت جنگ افغانستان در هاله اي از ابهام

30 هزار نيروي آمريکايي که براي تقويت نيروهاي حاضر در افغانستان اعزام شده بودند قرار است تا پايان اين ماه از اين کشور خارج شوند اما دولت باراک اوباما ميزان تعهد خود به افغانستان بعد از خروج اين نيروها را مشخص نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به گزارش شبكه الجزيره، طالبان ديگر قدرت ندارند اما ممکن است از ژانويه دو هزار و پانزده يعني اولين روزي که نيروهاي امنيتي افغان مسئوليت به عهده مي گيرند ، القاعده بار ديگر در اين کشور ريشه بدواند.
به گفته ژنرال جان آلن فرمانده نيروهاي ايساف در افغانستان ، چالش هاي زيادي باقيست: چالش اداره امور، چالش اجراي قانون و چالش ريشه کني فساد.
اما ظاهرا چالش فوري تر کنوني سربازان افغان است که به روي نيروهاي آمريکايي و ائتلافي آتش مي گشايند و هر روز به شمار آنها افزوده مي شود.
 امسال تاکنون 22 نظامي آمريکايي به دست سربازان افغان کشته شده اند. علت اين پديده نيز به درستي مشخص نيست.
مقامات آمريکايي اذعان مي کنند که حتي بعد از خروج نيروهاي خارجي نيز ، صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد. از طرف ديگر ، دولت اوباما موفق نشده است مردم آمريکا را در خصوص ادامه ماموريت در افغانستان متقاعد کند. طبق يک نظرسنجي که اخيرا انجام شده است ، شصت درصد مردم آمريکا معتقدند که کشورشان نبايد در افغانستان حضور داشته باشد.
 از بعد از کشته شدن اسامه بن لادن ، فشارهاي عمومي براي پايان دادن به جنگ افغانستان کمتر شده است اما به گفته تحليلگران ، اگر تعداد حملات نيروهاي افغان به نظاميان  آمريکايي افزايش يابد، فشارهاي عمومي نيز تشديد خواهد شد.

برچسب ها: افغانستان ، ناتو ، جنگ ، القاعده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.