سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاينا ديلي:

واشنگتن در منزوي کردن تهران ناکام بود/ اجلاس تهران، کودتاي ديپلماتيک ايران

چاينا ديلي گزارش داد: ايران اجلاس جنبش غير متعهدها - نم - را در شرايطي آغاز کرد که اين اجلاس براي تقويت اين کشور در سطح بين المللي استفاده شده و همچنين اين موضوع را تأييد مي کند که واشنگتن در منزوي کردن تهران در سطح جهاني ناکام بوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، اين روزنامه چيني نوشت: سران و يا مقامات بلندپايه بيش از 100 کشور جهان در اين نشست حضور دارند.

اين اجلاس - که از آن به عنوان "نقطه عطفي" براي جمهوري اسلامي ياد مي شود - از آغاز رياست سه ساله ايران بر اجلاس غير متعهد ها نيز حکايت دارد.

اجلاس نم - که 120 عضو دارد - در سال 1961 و به عنوان سازماني مستقل از واشنگتن و مسکو طي جنگ سرد تأسيس شد. ديپلمات هاي غربي در پي کاهش اهميت برگزاري اين اجلاس هستند و آن را اجلاسي "بيهوده" توصيف کرده اند. اما بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد با وجود درخواست هاي آمريکا و اسرائيل براي تحريم اجلاس نم تصميم گرفته است در اين اجلاس در تهران شرکت کند.

روآن زونژه معاون موسسه مطالعات بين الملل چين مي گويد اجلاس غير متعهدها سکويي مهم براي ديپلماسي چند جانبه محسوب مي شود.

تحليل گران مي گويند شمار زياد شرکت کنندگان در اجلاس نم در تهران نشانه گسترش روابط بين المللي ايران به رغم فشارهاي کشورهاي غربي و همچنين کودتايي ديپلماتيک محسوب مي شود.

هنگامي که اجلاس مقدماتي نم در روز يکشنبه در تهران گشايش يافت علي اکبر صالحي وزير امور خارجه ايران خواستار حمايت از حقوق مشروع و قانوني ايران در توسعه انرژي هسته اي تهران شد.

" منصور حقيقت پور" يکي از اعضاي کميته سياست خارجي مجلس ايران مي گويد بحران کنوني سوريه و نقش بالقوه ايران در حل اين بحران بر اهميت اجلاس جنبش غير متعهدها در تهران افزوده است، اجلاسي که طي آن هيئت هاي شرکت کننده مشتاقند سرانجام راه حلي براي خروج از بحران سوريه بيابند.

وزارت امور خارجه ايران اعلام کرد پيش بيني مي شود ايران در حاشيه برگزاري جلاس نم با کشورهاي شرکت کننده به صورت جامع رايزني کند تا بتواند بحران سوريه را حل کند.

علاءالدين بروجردي رئيس کميته سياست خارجي مجلس ايران روز يکشنبه اعلام کرد  وائل نادر الحلقي، نخست وزير سوريه و وليد المعلم وزير امور خارجه اين کشور در اجلاس نم شرکت خواهند کرد. بروجردي افزود ايران با هرگونه مداخله خارجي در سوريه مخالف است.

بروجردي همچنين گفت بشار اسد رئيس جمهور سوريه اعلام کرد: از تلاش هاي ايران براي حل بحران سوريه استقبال مي کند به شرطي که کشورهايي که از شورشيان حمايت مي کنند به آنها فشار بياورند خونريزي ها و خشونت ها را متوقف کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.