سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سيم‌بر با اشاره به همكاري بخش خصوصي و كشورهاي غيرمتعهد‌:

امكانات اقتصادي و تمايلات سياسي كشورهاي غيرمتعهد شناسايي شود

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: بايد امكانات اقتصادي و تمايلات سياسي كشورهاي غيرمتعهد دقيقا شناسايي شود زيرا همكاري با كشورهايي مانند برزيل، آرژانتين، هندوستان، مالزي، اندونزي در زمينه‌هايي مثل كشاورزي، دامداري، فرآورده‌هاي چوبي، صنايع رنگرزي، آب، برق، آلومينيوم و ... ثمرات مثبتي دارد.

فرشيد سيم بر،عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، درباره فرصت اجلاس عدم تعهد در ايران براي عقد قراردادها و سرمايه‌‌‌گذاري‌ها ميان بخش خصوصي و كشورهاي خارجي، اظهار داشت:‌ بايد در مرحله اول امكانات هر كشور به‌طور دقيق شناسايي شود مثلا امكانات كشورمان در بخش‌‌هاي نفت، گاز، مس، روي، قلع،‌ سرب، فرآورده‌هاي كالاهاي نيمه ساخته شده مانند فرآورده‌هاي آهني و به خصوص مصالح ساختماني، زياد است اما كمبودهاي اقتصادي ما در بخش كشاورزي بويژه در بخش‌هاي گندم، جو، ذرت، خوراك دام و فرآوردهاي لبني است كه مي‌توان از تجربيات كشورهايي مانند برزيل و آرژانتين به دليل تجربيات فراوان آنها در اين زمينه‌ها استفاده كرد.

وي افزود: اين دو كشور داراي زمين‌هاي بسيار مرغوبي نيز هستند و مي‌‌توان با سرمايه‌گذاري مشترك، توليدات و فرآورده‌هاي كشاورزي را از آنجا وارد كرد؛ البته سهام هر كدام از شركت‌هاي متعلق به دو كشور بايد به صورت 50-50 باشد.

وي با اشاره به اينكه در كشورمان فرآورده‌هاي هيدروكربني فراواني وجود دارد، تصريح كرد: مي‌توان در اين بخش با ساير كشورها مانند هندوستان يا منطقه آمريكاي جنوبي كه از اين امكانات برخوردار نيستند، سرمايه‌گذاري مشترك را به صورت سهام مساوي انجام داد و فعاليت‌هاي خوبي را در اين زمينه آغاز كرد.

اين كارشناس اقتصادي گفت: در بخش‌ فرآورده‌هاي چوبي نيز كمبود‌هايي داريم كه مي‌توان در اين زمينه از كشورهايي مانند مالزي و اندونزي كه داراي جنگل‌هاي وسيعي هستند براي صنايع رنگرزي و چوب استفاده كنيم.

سيم بر با بيان اينكه در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي بخش خصوصي ايران و كشور‌هاي غيرمتعهد بايد امكانات خود را بررسي كنيم، اظهار داشت: بخش‌هايي از كشورمان، عمدتا داراي مصرف آب فوق‌العاده زياد هستند لذا مي‌توان در كشورهايي مانند جنوب شرقي آسيا كه آب فراوان دارند سرمايه‌گذاري كرد و در مقابل، كشورهايي كه داراي انرژي و برق كمتر هستند به دليل توليد برق فراوان در ايران و يا در صنايعي مثل آلومينيوم، به صورت مشترك در كشورمان سرمايه‌گذاري كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي تصريح كرد: اين همكاري‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها، ثمرات مثبتي در دراز مدت دارد زيرا اولا حجم تجاري بين كشورهاي غيرمتعهد افزايش مي‌يابد بدون آنكه تبادلات ارزي زيادي انجام شود و ثانيا درجه خودكفايي كشورها افزايش يافته و درجه وابستگي آنها به كشورهاي ديگر تقليل پيدا مي‌كند.

وي افزود: مي‌توان فعاليت‌هاي مشترك در موضوعات ديگري مانند بارور كردن ابرها براي براي باران‌هاي متشنج كه كشورهاي جنوب آمريكا و شرق آسيا در اين زمينه و آبياري تجربيات زيادي دارند و همچنين همكاري با كشوري مثل هند و هندوستان كه تجربيات فراواني در زمينه راه‌آهن شهري و خارج از شهر دارد را انجام  داد و از تجربيات آنها براي فعال بودن در بخش خصوصي استفاده كرد.

سيم‌بر با اشاره به اقدامات لازمي كه بايد دولت‌ها در زمان برگزاري اجلاس كشورهاي عدم تعهد در ايران براي تسهيل ارتباطات و قراردادها با بخش خصوصي انجام دهند، گفت:‌ بايد امكانات اقتصادي كشورها و تمايلات سياسي آنها دقيقا شناسايي شود و آن كشورها نيز به همين روال،‌امكانات ايران را ارزيابي مي‌‌كنند و سپس دولت‌ها حمايت‌هاي مالي و اداري براي تشويق سرمايه‌گذاري دوجانبه از قبيل تقليل ماليات‌ها، برق ارزان قيمت،‌وام‌هاي كم بهره و پايين آوردن تعرفه‌هاي گمركي براي ورود و خروج كالا را انجام دهند تا شركت‌هاي خصوصي، راحت‌تر فرآورده‌هاي خود را به كشورهاي ديگر صادر كنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بخش ، خصوصی ، عدم ، تعهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.