سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

بهره برداری ازسد خاكی قلعه تك در شهرستان كیار

به مناسبت هفته دولت، سد خاكی روستای قلعه تك از توابع شهرستان كیار بهره برداری شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:  استاندار چهارمحال وبختیاری در آیین بهره برداری از این سد خاكی با تشریح دستاوردهای دولت نهم و دهم در حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل ها، گفت: در این دولت، تلاش شد با همكاری و مشاركت مردم و بهره برداران بخش منابع طبیعی، روند تخریب منابع طبیعی كاهش یابد.

علی اصغر عنابستانی افزود: منشاء سیلاب های شدید و مخرب، ارتفاعات و دامنه های پر شیب است چرا كه در ارتفاعات، بارندگی نسبت به اراضی كم ارتفاع بیشتر و به دلیل شیب تند دامنه ها نفوذپذیری كم بوده و بارش به سرعت تبدیل به رواناب می شود.

وی همچنین از بهره برداری 26 طرح آبخیزداری و منابع طبیعی در هفته دولت امسال در استان خبر داد و گفت: 18 میلیارد و 680 میلیون ریال اعتبار از منابع ملی و استانی برای اجرای این طرح ها هزینه شده است.

عنابستانی، اجرای نهال كاری با گونه های جنگلی، اجرای بند های سنگی ملاتی در اراضی ملی و مراتع، بندهای خاكی، بهره برداری از طرح های بند توری سنگی، احداث كمربند حفاظتی، اجرای عملیات بیولوژیك، حصار كشی مناطق احیا شده و توانمندسازی مراتع و اراضی احیا شده را از مهم ترین طرح های قابل بهره برداری در شهرستان های ' اردل، كوهرنگ، لردگان، شهركرد و كیار' عنوان كرد.

استاندار چهارمحال وبختیاری، كنترل و مهار سیلاب، جلوگیری از حمل رسوبات و ورود سیلاب به اراضی كشاورزی، تقویت سفره های آب زیرزمینی، حفاظت، احیا و توسعه طرح های حفاظت از منابع طبیعی، تغذیه منابع آبرفتی پایین دست، كنترل فرسایش خاك و

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال وبختیاری نیز در این آیین گفت: سد خاكی قلعه تك با ارتفاع 14.5 متر، طول تاج 325 متر عرض شش متر اجرا شده است.

عطاء الله ابراهیمی اعتبار هزینه شده برای تكمیل این طرح را هشت میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: میزان استحصال آب پشت این سد، یك میلیون و 500 هزار متر مكعب است و این سد 200 هكتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.

وی، حجم آبگیری مخزن سد را 500 هزار متر مكعب، حجم عملیات سرریز آن را 700 متر مكعب، حجم عملیات سنگی ملاتی كانال های آن را یك هزار و 622 متر مكعب و طول كانال های انتفال آب را هزار متر بیان كرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.