سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوين/

بهره‌برداری از قنوات بهسازی شده در آبیک

مدیر جهاد کشاورزی آبیک از بهره‌برداری هشت قنات ترمیم و بهسازی شده این شهرستان در هفته دولت خبر داد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، بیژن لطفی امروز در آبیک اظهار کرد: در هر یک از روستاهای یعقوب‌آباد، دارالسرور، کوندج، خزین‌آباد، آقچری و آبیک سفلی یک قنات و در روستای زیاران دو قنات ترمیم، بهسازی شده و در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: عملیات ترمیم و بهسازی این قنات‌ها شامل لایروبی، نوکنی و کول‌گذاری در کوره‌ها و میله‌های قنات است.

این مسئول از زهکشی 24 هزار هکتار از اراضی شوره‌زار جنوب شهر آبیک در قالب پروژه ملی خبر داد و افزود: به دلیل رها شدن اراضی جنوب شهر آبیک و آب‌هایی که از سطح شهر به جنوب شهر سرریز می‌شود و راه خروج ندارد، این آب‌ها در داخل اراضی انباشته و به شوره‌زار تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبیک ادامه داد: برای زهکشی شوره‌زار جنوب شهر آبیک به طول 40 کیلومتر کانال‌کشی اصلی و فرعی در نظر گرفته شده تا آب سطح شهر به خارج از آبیک رها شود که با تحقق این امر اراضی شوره‌زار به اراضی شیرین تبدیل می‌شود و می‌توان برای توسعه کشاورزی و باغبانی، این عرصه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد و در ارتقای بخش کشاورزی شهرستان آبیک گام‌های مؤثری برداشت.

لطفی تصریح کرد: در سال گذشته از سوی بخش خصوصی 100 هکتار از منطقه شوره‌زار جنوب شهر آبیک خریداری شد که با انجام زهکشی انواع محصولات کشاورزی اعم از یونجه، گندم و انواع صیفی‌جات کاشت و برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بخش خصوصی با احداث استخر پرورش ماهی از آب شوره‌زار بهره‌برداری کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبیک بیان کرد: در سال گذشته برای پروژه ملی زهکشی شوره‌زار جنوب شهر آبیک یک میلیارد و چهار میلیون و 624 هزار ریال اعتبار اختصاص یافت در حالی که برای امسال تاکنون بودجه‌ای تعیین نشده است./ج1

برچسب ها: قزوین ، آبیک ، گندم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.