سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

آیت‌الله العظمی بروجردی کیست؟

آیت‌الله العظمی بروجردیاز مراجع تقلید مشهور جهان تشیع در قرن اخیر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم ، سید حسین طباطبایی بروجردی در سال 1254 خورشیدی (1292 هجری قمری) در بروجرد متولد شد، پدرش سید علی طباطبایی نام داشت و نسبش به حسن مثنی، فرزند حسن بن علی می‌رسد.

این عالم ربانی پس از گذراندن مقدمات علوم در سن هجده سالگی وارد دارالعلم اصفهان شد و از ابو المعالی، سید مدرس و آیت‌الله درچه، سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت و چندین سال از حکیم قشقائی و حکیم کاشانی حکمت و فلسفه و کلام و منطق آموخت و پس از هشت سال اقامت در اصفهان به نجف رفت.

آیت الله بروجردی سالها در نجف از آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی، مرتضی طالقانی وآقا شریعت اصفهانی در رشتهٔ خارج فقه و اصول تحصیل کرد، و خود در علوم عقلی و نقلی به مرتبه اجتهاد و استادی ارتقاء یافت و در سن سی‌سالگی در ردیف استادان حوزه نجف به تدریس علما اشتغال داشت.

آیت‌الله بروجردی بعد از ده سال اقامت در عتبات در سال 1328 از عراق وارد بروجرد شد و مدت سی سال در زادگاه خود به ترویج، تدریس و تألیف مشغول گشت و چند سفر به حوزه قم آمدوشد کرد وی پس از فوت آیت‌الله حائری تدریجاً در رأس اساتید بزرگ حوزهٔ قم قرار گرفت.

حمایت آیت الله سید حسین بروجردی از دارالتقریب که در سال 1327 شمسی در قاهره و با دبیر کلی شیخ محمد تقی قمی شکل گرفت، نشانگر اهتمام وی به وحدت و انسجام مسلمانان است. .

آیت الله بروجردی معتقد بود که شیعه در عصر حاضر باید بر مقام علمی اهل بیت تأکید ورزد مسلماً اگر شیعه به استناد حدیث ثقلین به مرجعیت علمی اهل بیت اکتفا کند قادر خواهد بود که دشمنی های بیهوده را کنار بزند و همه مسلمانان را پیرامون محاسن کلام عترت و فقه با عظمت اهل بیت جمع کند؛ وی قرآن را مایه وحدت مسلمانان می‌دانست،

روش اجتهادی آیت الله بروجردی همچون علمای سلف خود مثل شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و علامه بحرالعلوم دارای جامعیتی در علوم اسلامی است در فقه شیوه‌ای استنباطی را به کار برد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی بروجردی، نوه دختری آیت‌الله بروجردی‌(ره)، با اشاره به دعوت علمای بزرگ قم برای حضور این مرجع تقلید در حوزه علمیه قم، گفت: ایشان بنا به دعوت آیات عظام سید صدرالدین صدر و مرتضی حائری، داماد، حضرت امام خمینی(ره) و دیگر علما به قم آمدند و 17 سال در این شهر زندگی کرد.

وی افزود: دو سال از حضور ایشان مصادف با مرجعیت آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی همراه بود که بعد از ایشان، حضرت آیت‌الله بروجردی به عنوان مرجعیت عامه شیعه انتخاب شد و تا فروردین 1340 عهده‌دار این رسالت بودند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی بروجردی، با بیان این که حضرت آیت‌الله بروجردی در حوزه‌ علمیه قم، تحولی ایجاد کرد، گفت: در حوزه علمیه قم علم رجال جایگاه امروزی را نداشت که حضرت آیت‌الله بروجردی آن را در حوزه احیا کرد.

وی در ادامه به جنبه‌های اخلاقی حضرت آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: ایشان زمانی که مسجد اعظم قم را بنا کرد، نماز ظهر را به حضرت

استاد حوزه علمیه قم به بنای مسجد اعظم در سال 1334ش اشاره و بیان کرد: ساخت این مسجد در سال 1335 آغاز شد و طرح ساخت آن نیز توسط خود معظم‌له به مرحوم لرزاده، معمار این مسجد داده شد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی بروجردی، با اشاره به نقش حضرت آیت‌الله بروجردی در امور اجتماعی جامعه، اظهار داشت: در زمان مرجعیت عامه ایشان، بزرگان حوزه نیز برای انجام کارهای تبلیغی فعال بودند.

وی به رابطه حضرت امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت:‌ زمانی که این مرجع تقلید تازه به قم آمده بودند، بر اساس نذری که داشتند، به مشهد مقدس رفتند که مدتی در آنجا سپری کردند؛ در این مدت، تمام امور ایشان بر عهده حضرت امام(ره) بود و حتی مهرشان نیز در دست امام بود.

سر انجام حضرت آیت الله بروجردی در 10 فروردین 1340 (شوال 1380 قمری) در سن هشتاد وشش سالگی بر اثر بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت و پیکرش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) درقم به خاک سپرده شد./س

برچسب ها: قم ، دانشنامه ، بروجردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
خیلی ممنون برای یکی ازتحقیق هام ازش استفاده کردم.