سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخوندزاده در كنفرانس مطبوعاتي در اختتاميه نشست كارشناسان ارشد مطرح كرد:

دور جدید جنبش عدم تعهد درباره مسائل اقتصادی/ تصویب محکومیت اقدامات آمریکا در سوریه در پیش نویس سند اجلاس نم

محکومیت اقدام آمریکا در اعمال تحریم یکجانبه علیه سوریه از بندهایی است که در خصوص سوریه و در سه بخش تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، محمد آخوندزاده رئيس بخش كارشناسي اجلاس كشورهاي جنبش عضو عدم تعهد با بيان اينكه 50 سال از رياست اين جنبش مي گذرد اظهار داشت: اولين اجلاس سران عدم تعهد در سال 1961 در كشور بلگراد برگزار و اين جنبش وارد دوره پنج سال دوم خود شده است به اين معنا كه به زندگي جنبشي و تازه خود وارد شده است.

وي با اشاره به افزايش كشورهاي عضو جنبش ادامه داد: افزايش اين تعداد نشانگر علاقه ملت ها و دولت ها براي حضور در جنبش عدم تعهد براي پيدا كردن جايي است كه بتوانند حرف و اهداف مشترك خود را به دور از اعمال فشارها و تهديدها دنبال كنند.

رئيس بخش كارشناسي اجلاس كشورهاي جنبش عضو عدم تعهد عنوان كرد: بيش از دو سوم از اعضاي سازمان ملل با همكاري سازنده جمهوري اسلامي توانستند براي حل مشكلات و معضلات خود گرد يكديگر جمع شوند يعني مشاركت دولت ها و نهادهاي غيردولتي و تعيين سرنوشت خودشان و دفاع از آرمان هاي خود و نفي سلطه و خودكفايي، استقلال، صلح و دوستي و برابري را دنبال كنند.

وي با اشاره به مطالب مشترك مطرح شده ميان كارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد و وزرا افزود: كارشناسان ارشد و به احتمال زياد وزراي خارجه صلح پيرامون اهميت صلح و پاسداري و ايجاد روابط دوستانه مبني بر همكاري در تمامي زمينه ها را مورد بررسي قرار خواهند داد.

وي افزود: آنچه كه در تهران اتفاق مي افتد بيان صلح، مساوات و بناي يك دنيايي كه در آن حاكميت زور، تهديد و ارعاب و  زيرپا گذاشتن قانون جايي نداشته باشد.

آخوندزاده با بيان اينكه جنبش عدم تعهد در مباحث اقتصادي دور تازه اي را پيدا كرده است عنوان كرد: اين دوره تازه به دليل ارزش و اهميت قائل شدن برخي از كشورها براي مباحث اقتصادي و سياسي است كه آن را مورد اهميت قرار داده است.

معاون امور بين الملل وزارت خارجه با اشاره به مباحث مطرح شده در سند نشست كارشناسي ارشد در جنبش عدم تعهد گفت: اين سند که در مقدمه مورد بررسي كارشناسان قرار گرفت عبارت است از اهميت جنبش و اعتبار اصول و توانايي اين جنبش جهت مواجه با تحولات كشورها
و از طرف ديگر به دستاوردهاي جنبش عدم تعهد كه در پنج سال گذشته با امپرياليسم، نژادپرستي، و تمام تجاوزات خارجي و اعمال تهديدات غرب را اشاره كرده است.

معاون روابط بين الملل وزارت خارجه با بيان اينكه مبحث ديگر مطرح شده در سند كارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد مربوط به روابط بين المللی است، خاطرنشان كرد: بنابر روابط مسالمت آميز و همكاري و برابري كشورها و عدم مداخله در امور كشورهاي مسلمان و همچنين عدم تهديد به تماميت ارضي تأكيد شده است و از سوي ديگر به بحران هاي بين المللي و تغيير اساسي در ساختارهاي پولي پرداخته شد.

وي ادامه داد: بخشي از اين اسناد مربوط به پيشنهاداتي بود كه جمهوري اسلامي ايران در نشست هاي مختلف خود مثلا در نيويورك و در سطح وزرا مطرح كرده بود و در بخش ديگري از اين اسناد آمده است درخصوص مباحث خلع سلاح که جمهوري اسلامي كه از پيشگامان مبارزه با سلاح هسته اي بوده و در بندهاي اوليه به ضرورت مبارزه با سلاح هاي هسته اي پرداخته شده است.

رئيس نشست كارشناسي ارشد كشورهاي جنبش عدم تعهد با اشاره به تلاش جمهوري اسلامي از برگزاري كنفرانس هاي بين المللي در سال 2010 و 2011 خاطرنشان كرد: اين كنفرانس ها با شعار انرژي هسته اي براي همه و سلاح هسته اي براي هيچ كس برگزار شد.

آخوندزاده با اشاره به اينكه كه در يكي از بندهاي اين سند كه مربوط  به ابراز نگراني از سوء استفاده هاي فن آوري هاي اينترنتي بوده است، افزود: سواستفاده هاي اين چنيني قطعا تأثيرات مخربي در زيرساخت هاي كشورها خواهد گذاشت و رسيدگي به چنين تهديداتی به حوزه سايبري مربوط مي شود و اين مسئله از پيشنهاداتي بود كه در نشست كارشناسان ارشد مورد بررسي قرار گرفت.

وي ادامه داد: در زمينه خلع سلاح كشورها جهانيان آگاهي دارند كه ايران جزو اولين كشورهاي مبارزه با سلاح هسته اي بوده و معتقد به خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي است.

آخوندزاده با توجه به اينكه ايران از قربانيان سلاح‌هاي شيميايي بوده است، تصريح كرد:‌ ايران در تدوين كنوانسيون سلاح‌هاي شيميايي تاكنون به خوبي عمل كرده است و اقداماتي را كه برخي از كشورها در زمان ترور دانشمندان هسته‌اي ايران سكوت اختيار كردند مورد بررسي قرار داد كه البته ناگفته نماند برخي ديگر از كشورها ابراز تاسف و اداي احترام خود را در حمايت از قربانيان كشورمان اعلام كرده بودند.

معاون امور بين‌الملل وزارت امورخارجه در خصوص عبور از حكومت تك قطبي آمريكا افزود:‌ آمريكا و رژيم صهيونيستي همواره به دنبال تضعيف كشورها هستند و در اين بند سند به روابط بين‌المللي و لزوم اعتلاي مديريت جهاني و مشاركت كشورهاي در حال توسعه نيز پرداخته شد.
 
وي با اشاره به مباحث اقتصادي كه بعد از برگزاري دومين اجلاس در قاهره به آن توجه كردند عنوان كرد: در اين قسمت تاكيد بر عدم تفاوت ميان فقير و غني اشاره و ابراز نگراني تمهيدات غرب بر  اعمال تحريم‌هاي يكجانبه عليه كشور‌ها نيز مورد بررسي قرار گرفت كه تمامي اعضاي جنبش عدم تعهد اعمال تحريم‌هاي يكجانبه غرب را عليه كشورها محكوم كردند.
 
رئيس نشست كارشناسي ارشد كشورهاي جنبش عدم تعهد در خصوص مباحث حقوقي گفت:‌ اين قسمت از سند مربوط به ابراز نگراني از اقدامات يكجانبه برخي از كشورها در رابطه با قوانين فراسرزميني بوده و محكوميت تحريم‌هاي يكجانبه عليه ساير كشورها و ضرورت احترام قانون بر روابط بين‌الملل، مخالفت به توسل يكجانبه توسط برخي از قدرت‌ها كه مغاير با حقوق بين‌الملل است نيز مورد بررسي قرار گرفت.
 
آخوندزاده ادامه داد:‌ از سوي ديگر نيز تاكيد بر ضرورت پايبندي کشور ميزبان سازمان ملل بر تعهدات خود و تسهيل ورود كشورهاي عضو براي شركت در كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بوده است.
 
وي با بيان اينكه در پاراگراف ديگري از اين سند اشاره به محكوميت ترويج تروريست شده است خاطرنشان كرد: در اين پاراگراف تاكيد بر ضرورت اجرايي محكوميت فصل پنجم كنوانسيون مبارزه با فساد و ضرورت بازگرداندن اموال به كشورهاي عضو جنبش مربوط مي‌شود.
 
معاون امور بين‌الملل وزارت امور خارجه در رابطه با مباحث فرهنگي مطرح شده در اين سند افزود:‌ گفتگو و تعامل بين مذاهب و تنوع فرهنگي و توجه و احترام به اصول بنيادي و محكوميت هرگونه سوء استفاده از اينترنت تحت عنوان آزادي بيان و حمايت از امنيت ملي افراد مورد بررسي قرار گرفت.

وي تصريح كرد: در نشست كارشناسي ارشد تمامي تلاش‌هاي كشورهاي عضو عدم تعهد براي توسعه مباني فرهنگ، صلح و محكوميت اهانت بر مذاهب، شخصيت‌ها و ترويج مذاهب دروغين نيز مورد بررسي قرار گرفت.

آخوندزاده با بيان اينكه حقوق سياسي، اقتصادي و مدني بايد به يك اندازه مورد توجه قرار گيرد ادامه داد: نبايد برخورد تقابلي و گزينشي ميان كشورهاي صورت گيرد و از حقوق بشر براي پيشبرد اهداف سياسي خود سوء‌استفاده كند.

معاون امور بين‌الملل وزارت امور خارجه با بيان اينكه در بند 250 اين سند در خصوص ادامه اشغال سرزمين فلسطين توسط اسرائيل مباحثي مطرح شد، خاطرنشان كرد:‌ در اين بند به مباحثي چون محكوميت اسرائيل و نقض حقوق بشر و كشتار زنان توسط رژيم صهيونيستي مورد بررسي قرار گرفت و آن چيزي كه در تهران بنا شده است همكاري تمامي كشورها و هيئت‌ها است كه مي‌توانند در سطح خود همكاري خوبي با توجه به شعار اجراي پيشرفت و عدالت با يكديگر داشته باشند.

وي با اشاره به اينكه اين سند داراي بيش از 700 پاراگراف بوده كه از فردا نيز با شروع اجلاس وزراي خارجه ادامه پيدا خواهدكرد، افزود: قصد داريم مباحثي را كه در سطح كارشناسي ارشد مورد بررسي قرار گرفت بخشي ديگري از آن مباحث را در اجلاس وزرا مورد بررسي قرار دهيم لذا مسئولين نظام جمهوري اسلامي همواره در مسير استقلال و صيانت از دستاوردهاي انقلاب و حمايت از كشورهاي عدم تعهد تا كنون پيشروي كرده است كه علي‌رغم پيش‌بيني‌هاي رسانه‌هاي غربي و آمريكا و با وجود تلاش‌هاي برخي از كشورها كه حاضر نيستند ايران مسير پيشرفت خود را ادامه دهد به فضل خداوند اين اجلاس به صورت شگفت‌انگيزي برگزار شد.

آخوندزاده ادامه داد:‌ هيچ دولتي نمي‌تواند در برابر اقتدار جمهوري اسلامي كه تصميم گرفته در تمامي عرصه‌ها پيشرفت كند هيچ مانعي بر سر راه منافع و اراده ايران بوجود بياورد.

معاون امور بين‌الملل وزارت امور خارجه با بيان اينكه شعار اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران صلح پايدار درمديريت جهاني است خاطرنشان كرد:‌ انتخاب اين شعار براي اين اجلاس انتخابي بوده كه با توجه به تحولاتي كه در دنيا صورت گرفته و با توجه به نهادهاي دولتي و غيردولتي وارد مرحله تازه‌اي شده است و همچنين روي كارآمدن دولت‌هايي كه متكي به اراده ملت خود هستند اين انتخاب شعار را براي ايران موثر ساخته است.

انتهای پیام/ب2
برچسب ها: اجلاس ، نم ، سوریه ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.