سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بورس ارز براي تامين نيازهاي ارزي واحدهاي توليدي است

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با راه اندازي بورس ارز يک بازار رسمى و شفاف براى تامين نيازهاى ارزى توليدکنندگان و ساير افرادي که به نوعي با ارز سر و کار دارند، ايجاد مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت درباره لزوم ايجاد بورس ارز اظهار داشت: سوال اصلي که باعث شد برخي از همکاران ما در دولت سراغ بورس ارز بروند اين بود که چه مرجعي تشخيص مي دهد اگر ارز بازار آزاد که در دست مردم تبادل مي شود، قيمتي پيدا کرد، آيا آن قيمت بازار آزاد است؟ يعني آيا در تمام دنيا چند نفر دور هم جمع مي شوند و يک عددي را براي ارز کشور در نظر مي گيرند يا نه در يک فضاي شفافي اين قيمت شکل مي گيرد؟

وي افزود: در پاسخ به اين سوال، وزارت امور اقتصادي و دارايي موضوع بورس ارز را مطرح کرد، نه براي ايجاد مکاني به منظور ارائه ارز از سوي همه بلکه جايي باشد که قيمت ارز به صورت شفاف ارائه شود.

يعني يک نوع رقابت براي عرضه شکل بگيرد که وقتي قيمت در آن بازار مشخص شد، همه آنهايي که ارز دارند، بتوانند آن را به فروش برسانند.

غضنفري تصريح کرد: پس اولين مشخصه اي که همکاران ما به دنبال آن بودند، اين که در حال حاضر شفافيت در بازار آزاد وجود ندارد تا قيمتها مشخص شود و بايد يک فضايي ايجاد کنيم تا در آن فضا اين قيمت شکل بگيرد.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از مشخصه بعدي راه اندازي بورس ارز اين است که همه آنهايي که ارز صادراتي دارند ارز خود را در اين فضا به صورت قانوني و به دور از معاملات پنهاني و با نظارت مراجع رسمي و قانوني ارائه دهند.

حتي اگر دولت بخواهد به صادرکننده معافيت مالياتي بدهد، روند اين کار کاملا مشخص خواهد بود.

وي در ادامه به انتقاد برخي کارشناسان درباره راه اندازي بورس ارز اشاره کرد و گفت: البته برخي از کارشناسان دلايلي دارند براي مخالفت از جمله اين که ممکن است ارز سه نرخي شود، همه اعتماد نکنند ارز خود را در اين بورس را ارائه کنند يا اينکه بانک مرکزي به چه ميزان ارز خود را ارائه مي کند؟ اما سوال اينجاست که اگر از طريق بورس ارز نخواهيم قيمت را تعيين کنيم، چگونه بايد اين کار را به صورت شفاف و قابل دفاع انجام دهيم.

غضنفري تصريح کرد: در واقع هنوز راه حلي ديگري مطرح نشده است اما به نظر مي رسد ايجاد مرکز رسمي تر و قابل مديريت در اين برهه مناسبتر باشد تا مردم با خيال راحت معاملات خود را انجام دهند و مراحل انجام کار قابل پيگيري باشد همچنين روند تامين ارز هم براي بخش توليد ساده تر مي شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: الان چيزي که براي واحدهاي توليدي مهم است اين که يک بازاري باشد که بتوانند نيازهاي ارزي خود را تامين کنند و به شرکتهايي که کالا و مواد اوليه مي فروشند، قابل انتقال باشد. زيرا در سيستم توليدي بيشتر سرعت عمل دسترسي، اعتماد و اطمينان مهم است و به نظر مي رسد از طريق بورس ارز بتوان اين اهداف را محقق کرد./عب
برچسب ها: بورس ، ارز ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.