سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

برگزاری نخستین همایش پیشرفته اهدای عضو در مازندران

نخستین همایش 5 روزه پیشرفته اهدای عضو در ساری برگزار شد .

 

بگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران رئیس تیم اهدای عضو اسپانیا دیروز در نخستین همایش پیشرفته اهدای عضو با اشاره به اینکه بعد از اسپانیا کشورهای کرواسی / پرتغال / ایتالیا و فرانسه در زمینه اهدای عضو فعالیت گسترده ای دارند گفت : کشور ایران هم توانسته به این گروه بپیوندد و اهدای عضو در ایران به مز 80 درصد رسید با اینکه جهان در سال 100 هزار پیوند اعضا انجام می شود ولی یکی از نکته های مهمی که در دنیا مطرح است کمبود اهدا کننده است .

دکتر مارتی مانیالیچ با تاکید بر اینکه ارگان هایی مثل قلب /کبد / ریه و بافت های بدن از قسمت های مهم و حیاتی اهدای عضو هستند افزود : 20 سال گذشته در اسپانیا 50 درصد مردم این مسئله را می پذیرفتند اما اکنون این رقم به 85 درصد رسید مسئله مهم بعد از اهدای عضو این است عضوی که اهدا شده کارکرد خود را داشته باشد .

بگفته وی اطلاع رسانی جامعه با رسانه های گروهی موجب افزایش آکاهی افراد جامعه می شود .

رئیس اداره پیوند و بیماری خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز آشنا کردن مدیران واحدهای فراهم آوری و شناسایی اعضای پیوندی به منظور افزایش آمار و کیفیت اهدای عضو را از اهداف برگزاری این همایش بیان کرد .

دکتر عقیقی افزود : در ایران نخستین بار اهدای عضو در سال 1379 انجام شد که از 5 درصد رضایت خانواده ها آغاز شد و ابتدای پارسال به 30 درصد و اواخر اسفند به 79 درصد رسید و کشور اسپانیا سردمدار اهدای عضو در دنیا است و با تجربه زیاد به این آمار رسیدند .

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در این همایش گفت : پارسال 430 مورد اهدا کننده مرگ مغزی داشتیم و هم اکنون 15 واحد فرآوری اعضای مرگ مغزی و 47 مرکز پیوند اعضا در ایران فعالیت دارند .

دکتر کتایون نجفی زاده افزود : از ابتدای اهدای عضو تاکنون 110 پیوند پانکراس / 81 پیوند ریه / 47 هزار پیوند قرنیه / 4 هزار و 600 پیوند مغز و استخوان / 2 هزار پیوند دریچه قلبی /67 پیوند پوست و پیوندهای دیگر انجام شد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم با شاره به اینکه در حال حاضر 12 هزار نفر برای اهدای عضو نام نویسی کردند گفت : 260 بیمار از اعضای 52 بیمار مرگ مغزی استفاده کردند .

ناصحی افزود : دانشگاه علوم پزشکی مازندران در میان 17 دانشگاه کشور دانشگاه برتر در زمینه اهدای عضو است ./س

برچسب ها: همایش ، عضو ، ساری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.