سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

سلول بنیادی (Stem Cell) چیست و کجا قرار دارد؟

سلولهای بنیادی سلولهای تمایز نیافته هستند که می توانند تقسیم و تکثیر شوند و توانایی تبدیل به انواع مختلفی از سلولها نظیر سلولهای پوست، استخوان، خون و مغز را دارند. تبدیل به این سلولها را اصطلاحا تمایز می نامند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، سلولهای بنیادی در قسمتهای بسیاری از بدن و مغز افراد در حال رشد و نیز افراد بالغ وجود دارند. این سلولها توانایی نوسازی خود را نیز دارند؛ بنابراین بصورت بالقوه در ترمیم و نوسازی سلولها در بدن و مغز ممکن است مفید باشند.

سلولهای بنیادی را از منابع متعددی میتوان بدست آورد؛ مثلا از مراحل بسیار اولیه تشکیل جنین، جنین های سقط شده، سلولهای خونی بند ناف در موقع تولد، مغز استخوان و حتی مغز افراد بالغ.

سلولهای مشتق شده از مراحل اولیه جنین یعنی سلولهای بنیادی جنینی (ES) برای محققان اهمیت ویژه ای دارد، چرا که این سلولها می توانند به هر نوع سلول دیگری در بدن تبدیل شوند. این سلولها یکی از انواع سلولهایی هستند که در تحقیقات روی درمان پارکینسون هم بکار میروند. این سلولها را میتوان از لقاح خارج رحمی (IVF) نیز بدست آورد. سلولهای ES در برخی کشورها بدلیل دغدغه های اخلاقی یا مذهبی استفاده نمیشوند. گرچه این سلولها از امیدهای درمان پارکینسون هستند، ولی خطراتی نیز ممکن است داشته باشند، از جمله رشد و تکثیر کنترل نشده و ایجاد تومور.

یک منبع دیگر تولید سلولهای بنیادی از جنین در حال رشد است، شامل مغز جنین. این سلولها بسادگی تکثیر می یابند ولی تمایلی به تولید دوپامین ندارند، بنابراین برای اینکه بتوانند در درمان پارکینسون بکار روند تحقیقات بیشتری لازم است تا عوامل محرک این سلولها برای تبدیل شدن به سلولهایی با قابلیت تولید دوپامین شناخته شوند.

گرچه سلولهای بنیادی در افراد بالغ نیز وجود دارند، تحقیقات زیادی روی آنها صورت نگرفته است، چرا که فقط در نقاط خاصی از بدن و آنهم در تعداد ناچیز هستند و تکثیر آنها سریع نیست. این سلولها در درمان بیماریهایی نظیر سرطان خون (بصورت پیوند مغز استخوان) بکار میروند، و اگر بتوان آنها را به سلولهای عصبی تبدیل کرد شاید در آینده در درمان بیماری پارکینسون نیز بکار روند.

چرا تحقیقات روی سلولهای بنیادی در بیماری پارکینسون مهم است؟

در حال حاضر هیچ نوع روش علاج بیماری پارکینسون وجود ندارد و گرچه داروهای مدرن زیادی در کاهش علائم این بیماری ساخته شده اند، این داروها برای مدت کوتاهی موثر هستند و عوارض زیادی ممکن است داشته باشند و تاثیری در جلوگیری از پیشرفت بیماری ندارند. درمان جراحی کاشت الکترود (DBS) نیز گذشته از عوارض جراحی، نمی تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد. امید است با پیشرفت بیشتر در تحقیقات بتوان سلولهای آسیب دیده تولید کننده دوپامین در مغز بیماران را با سلولهای جدید و سالم تولید کننده دوپامین (که از سلولهای بنیادی در آزمایشگاه مشتق شده اند) جایگزین کرد. اگر این کار ممکن شود، سلولهای بنیادی امید اول علاج پارکینسون خواهند شد./س

برچسب ها: سلول ، بنیادی ، چسیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Meytham fazlallahi
۱۵:۵۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
من یک انسانم
حالا بماند
۲۱:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
کامل نیس
زهرا
۱۶:۵۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
خوب
ابراهیم بیت سیاح
۱۱:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
خوب