سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راديو تلاوت به طور دائمي به كار خود ادامه مي دهد

به پاس استقبال و درخواست فراوان مخاطبان، راديو تلاوت، پس از ماه مبارك رمضان نيز به طور دائمي به كار خود ادامه مي دهد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي راديو قرآن، محمدرضاگلي زاده مدير راديو تلاوت با اعلام اين موضوع گفت: راديو تلاوت، رسانه اي شنيداري است كه به منظور بهرمندي بيشتر علاقمندان از تلاوت قرآن كريم به توليد، تامين و پخش تلاوت هاي ناب از قاريان برجسته ايراني و غيرايراني مي پردازد.

وي ادامه داد: راديو تلاوت هديه رسانه ملي در رمضان المبارك 1433 به مشتاقان قرآني از شب اول ماه مبارك رمضان آغاز به كار كرد و در طول شبانه روز به پخش انواع تلاوت هاي ناب، دلنشين و ترتيل پرداخت كه به پاس استقبال و درخواست فراوان مخاطبان مبني بر ادامه كار راديو تلاوت، پخش اين راديو پس از ماه مبارك رمضان نيز به مدت شش ساعت از ساعت 18 الي 24 ادامه خواهد داشت تا شرايط براي پخش سراسري آن ايجاد شود.

گلي زاده با اشاره به اينكه قرآن، نام كتاب آسماني ما مسلمانان است كه 66 بار در اين كتاب آسماني بدان اشاره شده است بيان داشت: قرآن از ريشه "قراء" به معناي قرائت و خواندن است و هم به معناي جمع كردن است و در دين مبين اسلام، ثواب و اجر زيادي براي تلاوت قرآن لحاظ شده و قدر فضيلت آن در فهم نمي گنجد و احاديث در فضيلت قرائت و تلاوت قرآن بي حدو حصر است از حضرت رسول اكرم (ص) روايت شده است "قرآن بعد از خداوند متعال، برترين چيزهاست" و نيز فرموده اند: "هيچ شفيعي در روز قيامت بلندمرتبه تر از قرآن نيست" و به راستي كه در گذر از دلمشغولي هاي دنيا، دلها زنگ ميزند چنان كه آهن زنگ ميزند و جلاي آن تلاوت قرآن است. پيامبر اعظم (ص) در جايي ديگر فرموند: تلاوت قرآن نور و مايه بركت و سلامت روزي است.

وي راه هاي انس با قرآن رابه پنج بخش تخصصي تقسيم كرد و گفت: براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است و گفتني است تلاوت به شيوه امروزي در صدر اسلام و سالهاي پس از آن و تا دو قرن پيش وجود نداشته است بلكه اين روش طي يك فرايند تكاملي، مراحل تكوين و تطور خود را پشت سر گذاشته و پس از ساليان متمادي بدين شيوه و شكل، به نسل هاي امروزي منتقل شده است. يعني تلاوت قرآن در مراحل مختلف سير تكاملي خود، از عوامل گوناگون تأثير گرفته است.

مدير راديو تلاوت در تعريف تلاوت و تفاوت هاي آن با قرائت قرآن كريم گفت:مفسران تلاوت را به معني خواندن و برگرفته از معناي اصلي آن (در پي آمدن) دانسته اند، به عبارتي ديگر تلاوت قرآن متابعت از قرآن در قرائت و دنبال كردن معاني و پيروي در عمل مي باشد وهنر تلاوت يعني القاء مفاهيم عميق قرآني با استفاده از ابزار لحن، موسيقي و تجويد و شفافيت و درك عميق مفاهيم قرآني كه همه اينها بدون داشتن اخلاق قرآني كه از لوازم آن معنويت و فروتني و تواضع است، ميسر نميشود.

وي افزود: قرائت در لغت به معني خواندن است و در بيان اساتيد تجويد به خواندن صورت ظاهر آيات گفته مي شود ولي تلاوت هم به صورت ظاهر خواندن گفته مي شود و هم در موردي به كار مي رود كه شخص ضمن تلاوت كلام الهي به معاني و مفاهيم و مصاديق و اوامر و نواهي آن نيز توجه دارد آن چنان كه گويي آيات در همان لحظه بر او نازل مي شود.

گلي زاده در رابطه با مخاطبين اين راديو گفت: مخاطبين راديوتلاوت عموم مردم هستند از جمله كساني كه مشتاق شنيدن تلاوتهاي گوناگونند و از آن حظ معنوي ميبرند ويا كساني كه قرآن را به صورت ترتيل دنبال ميكنند و در پي ختم قرآن هستند از شنوندگان راديو تلاوت هستند.

وي كساني كه همراه با شنيدن قرآن به معاني و مفاهيم آن توجه خاص دارند را از ديگر شنوندگان راديو تلاوت عنوان كرد و ادامه داد: آن كساني كه از شنيدن قرآن در پي آموزش و يادگيري قرآن هستند نيز به راديو تلاوت گوش مي دهند.

گلي زاده هدف از راه اندازي و ادامه كار راديو تلاوت را ترويج فرهنگ قرآن خواني در بين عموم مردم بخصوص جوانان بيان كرد و گفت: زمينه سازي براي بهره مندي از طراوت تلاوت و حظ معنوي آن، حفظ آيات قرآن و بهره مندي از آن در زندگي روزمره از اهداف راه اندازي راديوتلاوت است.

وي توجه به نياز و ذائقه مخاطب و همچنين پاسخگويي به نظرات و نيازمخاطبان و توجه به ذائقه مخاطبان كه عده اي تنها مشتاق شنيدن تلاوت هاي دلنشين و زيبا هستند را از راهبردهاي راديو تلاوت دانست و گفت: توجه به درخواست تلاوتهاي خاص با صداي قاريان خاص يا تلاوت آيات موضوعي، هريك در مخاطب آفريني نقش بسزايي دارند.

مديرگروه تلاوت، فضاسازي براي انس با قرآن را از ديگرراهبردهاي راديو تلاوت عنوان كرد و افزود: توليد و پخش تلاوتهاي زيبا و ناب با كيفيت عالي از قاريان مشهور (ايراني و غيرايراني) در انس و الفت مخاطبان با قرآن تاثير فراواني دارد وتوليد و پخش ترتيل و تحقيق در ختم قرآن و مانوس نمودن مخاطبان با قرآن نيز نقش موثري دارد.

آشنا نمودن با فنون قرائت و تلاوت از ديگر راهبردهايي است كه گلي زاده در پيشبرد برنامه هاي راديو تلاوت مهم دانست و گفت: توليد و پخش تلاوت، ترتيل، تحقيق از قاريان به نام جهان اسلام (ايراني و غيرايراني) در آشناسازي با سبك هاي خاص تلاوت و فن قرائت به مشتاقان قرآن و جوانان كمك شاياني خواهد كرد.

گلي زاده مدير راديو تلاوت اين شبكه راديويي را فرصت بسيار ارزشمندي براي مردم عنوان كرد و تصريح كرد: راديو تلاوت براي همراهي با قاريان و توجه بيشتر به مفاهيم و آموزه هاي قرآني فرصت مغتنمي است تا شتوندگان ازكلام الهي بهره مند شوند.

شايان ذكراست؛ راديو تلاوت كانال راديويي دوم راديو قرآن است كه روي موج FM رديف 5/101 مگاهرتز پخش ميشود و پس از ماه مبارك رمضان از ساعت18 به مدت 6 ساعت قابل دريافت است./ه

برچسب ها: رادیو ، تلاوت ، مخاطب ، رمضان ، عمومی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.