سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مطبوعات براي تصويب قانوني دقيق و صريح تلاش کنند

یك وكیل دادگستری گفت : مطبوعات باید ایستادگی، ‌تلاش و فعالیت كنند تا یك «قانون مطبوعات» دقیق و صریح را به تصویب برسانند.

مرتضي اسلامي پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران درتحلیل جرم مطبوعاتی گفت: جرم مطبوعاتی در اصل 24 قانون اساسی تعریف شده است و در این اصل آمده كه باید به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در حضور هیات منصفه رسیدگی شود.

این حقوقدان با اشاره به این كه در اصل 24 قانون اساسی آمده كه نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنكه مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی باشد، ادامه داد: این اصل یك اصل روشن است و مفاد آن قابل درك است كه بیان كرده دو مانع بر سر راه مطبوعات وجود دارد، یكی اینكه مخل مبانی اسلام باشد یعنی مطلبی را بیان كنیم كه انكار اسلام و قرآن را می‌كند و باعث می‌شود كه مردم نسبت به مبانی اسلام بدبین شوند و دیگری اینكه مطلبی را نگارش كنیم كه مخالف حقوق عمومی باشد و برضد آزادی مطلبی را بنویسیم كه نظم عمومی را مختل می‌كند.

وي با اشاره به اینكه جرم مطبوعاتی به صورت دقیق در قانون مطبوعات تعریف نشده است، اظهاركرد: همین مساله باعث شده زمانی كه یك مطلبی در نشریه به رشته تحریر در می‌آید اگر با منافع اشخاص ذی نفوذ سازگاری نداشته باشد، نهایتاً منجر به تعطیلی آن نشریه شود.
 
اسلامي پناه با اشاره به ماده 23 قانون مطبوعات كه در رابطه با جرایم مطبوعاتی است، گفت: در ماده 23 قانون مطبوعات ‌آمده كه هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی مشاهده شود، ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یكماه كتباً برای همان نشریه بفرستد و نشریه مذكور موظف است توضیحات لازم را ارائه دهد.

این وكیل دادگستری درباره حل مشكلات مطبوعات خاطرنشان کرد: مطبوعات باید به هر قیمت و با هر كیفیت و شرایط ایستادگی،‌ تلاش و فعالیت كنند و یك قانون مطبوعات دقیق، صریح و جامع‌ را به تصویب برسانند تا تكلیف خودشان را با مردم و دستگاه‌های امنیتی، قضایی و با دنیایی كه در آن زندگی می‌كنند مشخص كنند تا مشكلاتشان حل شود.

 

انتهاي پيام/

برچسب ها: جرم ، قضایی ، مطبوعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.