سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛

ایران تاثیرات منطقه ای و فرا منطقه ای در اجلاس سران غیرمتعهدها دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تاثیرات منطقه ای و فرا منطقه ای ایران در در اجلاس سران غیرمتعهدها است.

عباسعلی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان تعاملات سیاسی را یکی از ارکان حکومت کشورها دانست و گفت: این دیپلماسی و تعاملات سیاسی کشورها با یکدیگر هر چقدر موثر و سازنده باشد می تواند در امور جهانی نیز تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به عضویت ایران در جنبش غیر متعهد ها بعد از نقلاب اسلامی در سال 58 افزود: ایران پس از ورود به این عرصه دیپلماسی نقش فعال و تاثیر گذار خود را در مسیر استقلال کشورها و عدم وابستگی آنها به قدرتهای بزرگ ایفا می کند.

به گفته وی، حضور مقام معظم رهبری به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه این اجلاس اصلی ترین رکن تاثیرگذار و بیدارگر این اجلاس در ایران است.

منصوری تاثیرات سرنوشت ساز اجتماعی و سیاسی در مباحث جهانی و حل مسائل کشورهای افغانستان، عراق، فلسطین و لبنان مصداق حضور فعال و تاثیر گذار منطقه ای و فرامنطقه ای ایران را یادآورشد و گفت: ظرفیت بالای دیپلماسی ایران و تاثیرات آن در جهان غیر قابل انکار است.

منصوری برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در ایران با حضور کشورهایی صدرصد مستقل را عامل همبستگی، همسویی و همدلی آنها دانست و گفت: برگزاری این اجلاس نشان می دهد که کشورها می توانند بدون وابستگی و اتکا به ابرقدرتها و تسلط و نفوذ آنها در امور ملتها به حیات اجتماعی و سیاسی خود ادامه دهند.

وی استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی کشورها برای تمرکز بر موضوعات جهانی مشترک و واحد در اجلاس سران غیرمتعهدها را یادآور شد و گفت: بیشتر ملتها به این باور و اعتقاد رسیده اند که دوران حکمرانی و تاخت و تاز ابرقدرتها به پایان رسیده است و آنها می توانند کاملا مستقل و بدون تکیه بر این قدرتها بر سرنوشت ملتهایشان حاکم شوند.

به گفته وی، سازمانهای بین المللی باید رویه و رویکرد خود از اتکا به سلطه و نفوذ قدرت ها را تغییر دهند و بر این باور باشند که ملتها با تصمیم گیریهای مستقل و تکیه نکردن به ابرقدرتها می توانند امور کشورهایشان را اداره کنند.

منصوری در پایان با اشاره به این پیام همیشگی انقلاب که کمک به ندای هر مظلوم در هر نقطه از جهان وظیفه ملی و شرعی کشورها است افزود: مفهوم این پیام در اجلاس سران می تواند کشورهای عضو را به جلوگیری از تداوم و استمرار تسلط جائرانه و ظالمانه ابرقدرتها در بعضی کشورهای منطقه و دخالت در امور آنها بیدار و هشیار نماید.

وی با توجه به عضویت مجموعه ای از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان در جنبش عدم تعهد افزود: این اجلاس از بُعد دموکراسی می تواند با تشکیل یک کارگروه مباحث انقلاب های مردمی و بیداری اسلامی را نیز علی القاعده برای گفتگو مدنظر قرار دهد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.