سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه ديلي تلگراف:

انگليس مانع رفتن افراطيون انگليسي براي حضور در ناآرامي‎‌هاي سوريه نمي‌شود

روزنامه انگليسي ديلي تلگراف از دولت اين کشور براي عدم جلوگيري حضور افراطيون انگليسي در ناآرامي هاي سوريه انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه انگليسي دیلی تلگراف در شماره امروز خود در گزارشی به قلم اندرو گیلیگان نوشت: در روندی که «اثر بومرنگ» خوانده می شود، به جهادیون انگلیسی اجازه داده شد به منظور جنگ با روسها به افغانستان بروند و سپس همان افراد بذر تهدیدهای امنیتی جدی را برای انگلیس کاشتند. آیا امکان دارد اکنون همین مسئله در سوریه روی دهد؟
تحقیقات ساندی تلگراف نشان داده است گروههای اصولگرا در جنگ داخلی سوریه تعداد فزاینده ای از جوانان را از انگلیس بدون آنکه هیچگونه ارتباط قبلی با آن کشور داشته باشند، جذب می کنند. اعضای پارلمان انگلیس، رهبران جامعه و فعالان مبارزه با افراط گرایی عمیقا نگران افراطی شدن یک نسل جدید در سوریه اند، همانطور که بمب گذاران و طراحان انگلیسی حملات تروریستی طی دهه گذشته در مناطق مرزی افغانستان - پاکستان تعلیم دیده بودند. اما به نظر می رسد مقامات امنیتی انگلیس اقدام چندانی یا هیچ اقدامی به عمل نمی آورند.
این روزنامه به عنوان نمونه به سرگذشت یک جوان بیست و سه ساله سودانی الاصل ساکن غرب لندن اشاره می کند که بهار امسال برای پیوستن به گروههای جهادی که آنرا یک آرمان عالی توصیف کرد، به سوریه رفت. وی از پیوستن به دو جهادی دیگر از انگلیس با اصلیت سومالیایی و مراکشی در سوریه خبر داد.
وی ضمن تشریح نحوه گذراندن آموزش هایی در زمینه کاربرد تسلیحات گرم گفت تاجایی که می داند حداقل بیست و یک نفر دیگر آماده اند که به زودی انگلیس را ترک کنند.
خالد محمود عضو پارلمان انگلیس از حزب کارگر از بیرمنگام می گوید، حداقل سی جوان انگلیسی که سوری الاصل نیستند برای شرکت در جنگ داخلی به آن کشور رفته اند.
به گفته وی، شیوخ(رهبران و طلاب مذهبی) زیادی در وست میدلندز هستند که جوانان را به این فعالیتها می کشانند.
این عضو پارلمان انگلیس با ابراز نگرانی درباره ادامه این روند هشدار داد، این وضع مشابه مراحل اول جنگ افغانستان است که انگلیس از مجاهدین در برابر روسها حمایت می کرد و در تلاش برای بیرون راندن روسها از افغانستان به مسلح کردن مردم و تشویق آنها به رفتن به آن کشور و شرکت در جهاد مبادرت کرد.
انگلیسی های جوانی که به سوریه می روند- عمدتا با اصلیت پاکستانی، بنگلادشی و سودانی- جدا از صدها سکنه انگلیس با اصلیت سوری یا کُرد اند که جهت مبارزه برای وطن اصلی شان عازم آن منطقه شده اند.
 نورمن بنوتمن از جهادیون سابق و عضو کنونی بنیاد کوئیلیام برای مبارزه با افراط گرایی ضمن هشدار درباره توسعه چنین شبکه هایی بر ضرورت برخورد سرویس های امنیتی با این مسئله تاکید کرد.
اما به گفته وی، تاکنون هیچ اقدامی از سوی پلیس انگلیس در مقابله با سفر جهادیون ساکن انگلیس به سوریه صورت نگرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.