سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

هنگام كار به موسيقي گوش نكنيد

پژوهشگران در بررسي‌هاي خود نشان دادند كه گوش دادن به موسيقي در زمان انجام كار مي‌تواند موجب برهم خوردن تمركز و كاهش كارايي مغز شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، محققان خبرهاي بدي را براي شيفتگان موسيقي دارند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه گوش دادن به موسيقي در اداره و در زمان انجام كار، جدا از نوع موسيقي، مي‌تواند ميزان كارايي مغز را در اجراي درست كار به شدت كاهش دهد.

محققان به منظور دستيابي به اين نتايج، براي 25 داوطلب بين 18 تا 30 سال چند تست حافظه را تجويز كردند. در آزمايش اول، تست‌ها با كمي موسيقي زمينه همراه بود و در آزمايش دوم، تكاليف در يك محيط ساكت انجام شد. نتايج اين آزمايش‌ها نشان داد كه مستقل از كيفيت ملودي‌ها، زماني كه داوطلبان در محيط سكوت تست‌ها را انجام مي‌دادند كارايي آنها بالاتر بود.

نقش موسيقي در افزايش يا كاهش كارايي مغز در انجام كارها در تحقيقات گذشته نيز مورد ارزيابي قرار گرفته بود. براي مثال در سال 1993 دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا با بررسي 36 دانش‌آموز دريافتند كه گوش دادن به موسيقي موجب افزايش هوش مي‌شود و اين پديده را اثر موتزارت نامگذاري كردند.اين در حالي است كه حدود 3 ماه قبل گروهي از دانشمندان اتريشي اين ادعا را رد كردند، اما نتايج تحقيقات ديگري نشان داد كه موسيقي مي‌تواند كارايي فيزيكي ورزشكاران را بهبود بخشد.

بنابراين هنوز دقيقا مشخص نيست كه واقعا موسيقي مي‌تواند چه تاثيراتي روي عملكرد مغز در زمان انجام تكاليف برجاي بگذارد./س

برچسب ها: موسیقی ، مغز ، حافظه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.