سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

كرمك شايع‌ترين بيماري كودكان

يكي از بيماري‌‌هاي انگلي كه شيوع بيشتري هم دارد و بشدت به مسائل بهداشت فردي و اجتماعي مربوط مي‌‌شود، بيماري كرمك يا اكسيور است كه در زبان فارسي با نام كرم سنجاقي از آن ياد مي‌شود.

 

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران اراک به گفته متخصصان عامل اين بيماري كرمي، انگلي به رنگ سفيد با طول دو تا سه ميلي‌متر است. محل زندگي اين انگل، دستگاه گوارش و راه ورودش از طريق دهان است.

كرمك معمولا به صورت تخم از راه غذاي آلوده وارد بدن مي‌شود، سپس در روده كوچك سر از تخم در آورده و به كرم بالغ تبديل مي‌شود. بعد از آن، كرم‌هاي ماده تخم‌هاي بيشتري در اطراف مقعد مي‌گذارند كه عوارض، مشكلات و علائم خاص خودش را ايجاد مي‌‌كند.

كرمك در هر سني (از نوزادي گرفته تا پيري) ممكن است ديده شود، اما به دليل رفتارهاي كودك و همچنين چرخه زندگي كرم، بيماري در سنين پيش‌دبستاني و دبستاني شايع‌تر است.

كرمك بسيار عفوني و مسري است و سبب مي‌‌شود همه اعضاي‌ خانواده به شكلي درگير اين بيماري شوند، به همين دليل دانستن علائم و راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري بسيار حائز اهميت است.اين بيماري در بيشتر موارد علائمي ندارد، اما عارضه شايع آن خارش مزمن و شديد در ناحيه مقعد است كه به اختلال خواب و بي‌خوابي كودك منجر مي‌شود. اين مساله مي‌تواند موجب خستگي، بيقراري، دندان قروچه و عصبانيت كودك شود.

التهاب خفيف غشاء مخاطي، كاهش اشتها، تهوع و اسهال نيز در بعضي موارد ديده مي‌شود و گاهي اوقات به آپانديسيت مي‌انجامد.علائم ديگري همچون جاري‌ شدن غيرعادي آب دهان را نيز به آن نسبت داده‌اند، اما هنوز به طور علمي چنين ادعايي اثبات نشده است./س

برچسب ها: کرمک ، شایع ترین ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.