سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صد میلیارد تومان، ارزش اقتصادی فناوری نانو در ایران

رئیس ستاد فناوری نانو از ارزش اقتصادی فناوری نانو و آمار شرکت ها و محصولات مرتبط با این حوزه خبر داد.

دکتر سعید سرکار، رئیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:
یکی از اولویت های ستاد نانو رسوخ فناوری نانو به صنایع مختلف کشور است و هم اکنون این تکنولوژی به هشت صنعت داروسازی، خودروسازی، آب و محیط زیست، ساختمان، کشاورزی، انرژی (نفت و گاز) و نساجی در کشور وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه به کارگیری فناوری نانو در صنایع تاکنون موجب صرفه جویی های کلان و ارتقاء محصولات شده است، افزود: صاحبان صنایع باید بدانند که اگر از این فناوری استفاده نکنند، در آینده رقابت پذیری خود را دست خواهند داد.

رئیس ستاد نانو تصریح کرد: هم اکنون بیش از 230 شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری نانو در کشور وجود دارد که 130 مورد از آنها وارد عرصه تولید و ارائه محصول به بازار شده اند و برخی از محصولت آنها نیز به کشورهای خارجی صادر می شود.

دکتر سرکار ادامه داد: یکی از شاخص ترین کارهای شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته بوده که به دلیل تحریم ها به ایران وارد نمیشد و می توانست مانع از توسعه فناوری نانو در کشور شود.

وی با بیان اینکه بیش از 29 شرکت دانش بنیان در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مشغول به فعالیت هستند، گفت: هم اکنون 37 ابزار آزمایشگاهی پیشرفته در ایران ساخته می شود و خوشبختانه برخی از آنها موفق شده اند به بازارهای جهانی نیز وارد شوند.

رئیس ستاد نانو اظهار داشت: ارزیابی ما از اقتصاد مبتنی بر فناوری نانو حدود صد میلیارد تومان در کشور است اما ارزش افزوده ای که از این فناوری خصوصا در حوزه های انرژی و دارو ایجاد می شود، به مراتب بیشتر از این رقم خواهد بود.

دکتر سرکار در ادامه گفت: امیدواریم تا قبل از برگزاری جشنواره فناوری نانو (13 تا 17 مهرماه) بتوانیم از چندین تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته که با حمایت ستاد نانو توسط شرکتهای دانش بنیان طراحی و ساخته شده اند، رونمایی کنیم.

وی یادآور شد: همچنین تعدادی از محصولات مبتنی بر فناوری نانو که به صنایع مختلف وارد شده اند، تا پیش از جشنواره فناوری نانو به مردم معرفی خواهند شد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.