سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکزی/

اگر قصد مسافرات دارید از جاذبه‌هاي طبيعي اراک هم دیدن کنید

شهر اراک پايتخت استان مرکزي يا همان سلطان‌آباد قديم اگرچه به عنوان شهري صنعتي در کشور شناخته شده است، اما بي بهره از طبيعت و جاذبه‌هاي طبيعي نيست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک جاذبه‌ها و منابعي که اگرچه ممکن است چندان شناخته شده نباشند، اما هرساله دوستداران طبيعت را به سوي خود مي‌کشانند. آنچه در پي آمده است شرحي است بر تعدادي از اين جاذبه‌ها.

درياچه ميقان: در شمال شرقي شهر اراک و در منطقه فراهان سفلي درياچه فصلي قرار دارد که در فصل بارندگي پر آب شده و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمکزار در مي‌آيد که به کوير يا درياچه ميقان شهرت دارد.

خاک اين منطقه از مارون و رس بوده و در هواي مرطوب و باراني نرم مي‌شود. با کاهش رطوبت هوا قدرت تبخير افزايش يافته و گنبدها و طبقات نمکي شکل مي‌گيرد. اين طبقات و لايه‌هاي نمکي تمامي‌ سطح درياچه را پوشانده و از فاصله دور سفيد برفي جلوه مي‌دهد. مردم از حفره‌ها و گودال‌هاي اطراف درياچه نمک استخراج کرده و پس از تصفيه به مصرف مي‌رسانند.

زيبايي اين درياچه در تمام ايام روز به ويژه در هنگام طلوع و غروب خورشيد شگفت انگيز بوده و جلوه‌ها و سراب‌هاي ايجاد شده آن هر بيننده‌اي را متحير مي‌سازد. مساحت درياچه بين 100 تا 110 کيلومتر مربع بوده و حدود 1655 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. درياچه در فصل پاييز و زمستان زيستگاه پرندگان مهاجري است که از نواحي سرد سيبري به سوي سرزمين‌هاي گرمسيري کوچ مي‌کنند.

کويرميقان: کوير ميقان يکي از مهمترين معادن سولفات سديم جهان را در اختيار دارد. ذخاير سولفات سديم اين معدن بيش از 45 ميليون تن برآورده شده است که در صورت استخراج و تصفيه مي‌تواند علاوه بر تامين نياز داخلي به اکثر کشورهاي جهان صادر شود.

در اطراف درياچه و کوير، گياهان شورزاري وجود دارد که به قره‌داغ معروف است. اين گياه که بومي‌ منطقه است همانند سدي پيش روي شن‌هاي روان را گرفته و به صورت چتري بزرگ شاخه‌هاي خود را روي تپه‌هاي ماسه‌اي مي‌گستراند.

ريشه‌هاي اين گياه به سرعت در داخل تپه‌هاي ماسه‌اي نفوذ کرده و مانع پراکندگي ماسه‌ها مي‌شود. اين گياه که به قهرمان کوير مشهور شده به صورت طبيعي باعث تثبيت شن‌هاي روان گرديده و هم اکنون حدود 39 هزار هکتار از زمين‌هاي اطراف کوير را پوشانده است.

چشمه چپقلي :اين چشمه در دامنه شمالي "باغ برآفتاب" در جنوب سه راهي اراک - ملاير – شازند قرار دارد. اين چشمه در بالاي درهاي بسيار زيبا واقع شده‌ است که پس از رسيدن به بالاي دره و در کنار چشمه به هر تازه از راه رسيده‌اي جاني تازه مي‌بخشد. آب و هواي پاک و لطيف و چشمه جوشان با آب بسيار خنک و گوارايش خاصيت درماني و تقديس آن (به گفته اهالي و مراجعه کنندگان) باعث جذب عده‌اي از علاقمند به طبيعت شده که اکثراً پس از استفاده از آب چشمه مقداري از آن را با خود مي‌برند.

غار هيزج : در غرب استان مرکزي و شمال غربي اراک در شهرستان کميجان و روستاي هيزج غار بزرگي در دامنه شمال غربي کوه قوزي قشلاق قرار دارد که به غار هيزج معروف است. اين غار با غار قلعه جوق حدود 6 کيلومتر فاصله دارد. دهانه غار در بين قلعه مخروبه‌اي باز مي‌شود که آن را زاغه دره‌سي مي‌نامند. از بقايا و آثار بجا مانده، اين نکته استنباط مي‌شود که بدليل موقعيت طبيعي و پناهگاهي غار، در اطراف آن دژ و سنگرهاي دفاعي ساخته‌اند و ساکنان اطراف آن در هنگام ضرورت يا جنگ به درون غار پناه مي‌برده‌اند. در دهانه ورودي غار ديوار سنگر مانندي وجود دارد که براي دفاع از هجوم دشمنان به درون غار ساخته شده است.

غار کيخسرو :اين غار که به شازنده، کيخسرو و شاه کيخسرو معروف است در فاصله 35 کيلومتري جنوب غرب شهر اراک و در قله کوه مرتفع شاه‌زنده از رشته کوه راسوند قرار دارد. ارتفاع اين غار از سطح دريا حدود 2890 متر است. دهانه ورودي غار به سمت غرب است و درون غار يک دهليز باريک به طول 18 متر، عرض متوسط 6 متر و ارتفاع 3 متر قرار دارد./ب

برچسب ها: مسافرت ، جاذبه ، طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.