به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران عضو
هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه آزادراه تهران- شمال ۲۰ سال
دیگر هم تمام نمیشود، یادآور شد: در بازدیدی که اعضای کمیسیون عمران مجلس
هشتم و در زمان وزارت آقای بهبهانی داشتیم، تمامی تکالیف و منابع این
پروژه را مشخص کردیم و قرار بود سال ۹۲ به بهرهبرداری برسد؛ اما متاسفانه
بر اساس توافقی که میان کمیسیون و دولت شده بود، عمل نشد. مهرداد
بائوج لاهوتی با یادآوری اینکه کلنگ آزادراه تهران- شمال حدود ۱۴ سال پیش
و در زمان دولت آقای هاشمی زده شد، بیان کرد: بر اساس قرارداد این پروژه،
معادل ریالی هزینههای این پروژه وزارت راه و شهرسازی زمینهایی را به
بنیاد مستضعفان بدهد تا کار این آزادراه به سرانجام برسد. نماینده
مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: بخشی از زمینها به بنیاد تحویل
داده شده است؛ اما در همین حال بنیاد اظهار میکند که بخشی از آن زمینها
بدون سند هستند، بنابراین ۵۰ درصد پروژه آزادراه تهران- شمال به دولت و ۵۰
درصد به بنیاد واگذار شد. وی
ادامه داد: منابع مالی که تاکنون به این پروژه تزریق شده منابع محدود و
چیزی نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان است، از سوی دیگر در قطعه کوچکی نیز از
فاینانس چینیها استفاده شد اما برآورد ریالی این پروژه نزدیک به ۲هزار و
۵۰۰ میلیارد تومان است. عضو
هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نهم، با بیان اینکه
مسئولان قصد افتتاح حد فاصل مرزنآباد تا چالوس را دارند، گفت: این مسیر
تنها ۲۰ کیلومتر است و افتتاح آن به طور قطع نمیتواند تاثیری در کنترل
ترافیک این محدوده داشته باشد. لاهوتی
مهمترین مشکل پروژه آزادراه تهران- شمال را تعیین تکلیف وضعیت قراردادی
این پروژه دانست و افزود: اختلاف بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی نیز
در شکل و نوع قرارداد است، از یک سو بنیاد به تکالیف خود عمل نمیکند از
سوی دیگر منابع مالی دولت نیز محدود است. نماینده
مردم لنگرود در مجلس نهم، تصریح کرد: با ادامه این روند این پروژه به
سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از بخش خصوصی و یا فاینانسهای خارجی
استفاده شود. وی
با تاکید بر اینکه آزادراه تهران- شمال ۲۰ سال دیگر هم تمام نمیشود،
یادآور شد: در بازدیدی که اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم و در زمان وزارت
آقای بهبهانی داشتیم، تمامی تکالیف و منابع این پروژه را مشخص کردیم و قرار
بود سال ۹۲ به بهرهبرداری برسد؛ اما متاسفانه بر اساس توافقی که میان
کمیسیون و دولت شده بود، عمل نشد. سخنگوی
کمیسیون عمران مجلس نهم، همچنین تاکید کرد که بنیاد مستضعفان بر اساس
زمینهایی که از دولت برای اتمام پروژه آزادراه تهران- شمال تحویل گرفته
است، باید به تکلیف خود عمل کند و تکلیف قراردادها نیز مشخص شود. سیداحمد
صادقی مدیر عامل شرکت ساخت با بیان اینکه قطعه ۴ آزادراه تهران ـ شمال
تا ۱۵ مهر امسال به بهرهبرداری میرسد، از خروج بنیاد مستضعفان از قطعات ۲
و ۳ این آزادراه و انعقاد تفاهمنامه با ۲ شرکت خصوصی داخلی برای ساخت
خبر داده است.
منبع خانه ملت