سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي در برنامه ديروز،‌ امروز، فردا مطرح کرد

توافق براي ادامه مذاکرات با گروه 1+5/ حضور مرسي با يک هيئت صد نفري

وزير امور خارجه کشورمان گفت: نشست جليلي و اشتون طبق توافق صورت گرفته ادامه خواهد داشت، ولي زمان و مکان دقيق آن مشخص نیست و باید این مذاکرات به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علي اکبر صالحي وزير امور خارجه با حضور در برنامه ديروز،‌ امروز،‌ فردا به سوالات متعددي از آمادگي ايران براي برگزاري اجلاس غير متعهدها تا آخرين وضعيت ايرانيان ربوده شده در سوريه و ليبي پاسخ داد.

در اين برنامه صالحي با بيان اينکه اجلاس غير متعهدها در تهران در بهترين شرايط خود برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این اجلاس مسئوليت سنگيني است و تنها وزارت امور خارجه دست اندر کار نبوده و عوامل متعددي مانند وزارت مسکن فعاليت چشمگيري داشته و هماهنگي لوجيستيکي خوبي را انجام داده است لذا تمامي تلاش ها براي حضور تعداد قابل توجهي از اعضاي جنبش در تهران به خوبي صورت گرفته است.

*عدم تعهد نقطه عطف در تاريخ جمهوري اسلامي ايران

وزير امور خارجه برگزاري اين اجلاس را يک نقطه عطف در تاريخ جمهوري اسلامي ايران دانست و اظهار داشت: در برهه اي از زمان که اهداف خصمانه دشمن عليه کشورمان از بعد تبليغات و تحريم ها شدت گرفته شاهدیم که  جمهوري  اسلامي ايران در عرصه بين المللي به خوبي عرض اندام کرده و توانسته در اين عرصه بين المللي تبديل به يک مهره نقش آفرين و اثر گذار شود.

صالحي با اشاره به موضع گيري هاي کشورهاي غربي مبني بر حضور کشورهاي عضو در اجلاس عدم تعهد در تهران افزود: برخلاف توصيه کشورهاي غربي اعضاي جنبش عدم تعهد استقلال خود را نشان داده و به اعتقاد اهداف اوليه خود به توصيه قدرت هاي جهاني گوش نداده و آمادگي خود را براي حضور در تهران اعلام کردند.

*حجم تبادل مالي 43 ميلياردي

وي در خصوص حجم تبادل مالي 43 ميلياردي با کشورهاي جنبش عدم تعهد و برنامه ريزي مناسب براي بهره برداري در اين برهه گفت: ما در حاشيه اين اجلاس نشست هاي دو جانبه در سطوح مختلف خواهيم داشت و در ابعاد مختلف اقتصادي،‌ تجاري،‌ فرهنگي و علمي رايزني خواهيم پرداخت و از اين فرصت استفاده بهينه خواهيم کرد.

صالحي در ادامه به تلاش آمريکا و رژیم صهیونیستی براي منصرف کردن کشورها جهت شرکت نکردن در این اجلاس، اظهار داشت: بخش عمده ديپلماسي پنهان است و فشارهايي که به این کشورها مي آورند متقابلا جمهوري اسلامي ايران با فعاليت هاي گسترده ديپلماسي توانسته است آن فشارها را خنثي کند.

وزير امور خارجه تصريح کرد:‌ اين نشست متعلق به کل اعضاي جنبش است و ما فقط ميزبان هستيم و اگر قرار باشد کشوري بر اثر فشار کشور ديگر به تهران نيايد توجيهي نمي توان براي استدلال هاي آن پيدا کرد، بنابراين مجموعه اقدامات متقابل به نفع ما بوده و فشارهاي طرف مقابل کاري از پيش نبرده است.

* وعده به يک کشور آفريقايي براي نيامدن به تهران

وي با اشاره به فشارهاي موجود بر کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها براي شرکت نکردن به این اجلاس، تصريح کرد: به عنوان مثال به يک کشوري در آفريقا وعده داده بودند که به تهران نيايد ولي با گذشت زمان که وعده آن کشور عملي نشد کشور آفريقايي با تماسي با ما از رفتار صورت گرفته عذرخواهي کرده و آمادگي خود را براي حضور در تهران اعلام کرد.

* هر 120 عضو نماينده اي در اجلاس خواهد داشت

صالحي با اشاره به وجود 100 نمايندگي ايران در خارج از  کشور،‌ از حضور 50 رئيس  کشورهای عضو عدم تعهد ( رئيس جمهور، نخست وزير، معاون رئيس جمهور) در نشست اجلاس تهران خبر داد و افزود: تمام 120 کشور در اين اجلاس نماينده خواهند داشت و اگر تغييري هم در برنامه هاي حضور سران در تهران صورت بگيرد يک تغيير روبه بالا است.

* فرزند پادشاه عربستان نماينده ويژه اين کشور در اجلاس

وي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي سطح حضور از کشور عربستان در اجلاس گفت:‌ با توجه به بيماري وزير امور خارجه عربستان، در تماسي که يک ساعت پيش با مقامات عربستاني صورت گرفت، قرار شد قائم مقام وزير امور خارجه اين کشور به نام عبدالعزيز بن عبدالله که فرزند پادشاه عربستان است در این اجلاس شرکت کند.

* قطعي شدن حضور بان کي مون، مرسي و رئيس جمهور کره شمالي

وزير امور خارجه از قطعي شدن حضور محمد مرسي، بان کي مون و رئيس جمهور کره شمالي خبر داد و افزود: کشورهاي غربي از هر ابزار و فرصتي ولو منطقي و غير منطقي جهت عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده مي کنند، ولی جمهوري اسلامي ايران 33 سال است که قدرتمندانه پيش رفته و در حال حاضر روز به روز بر عزت اين نظام و ملت افزوده مي شود.

وي با اشاره به الگو بودن جمهوري اسلامي ايران در تمامي زمينه ها درباره مهم بودن حضور مرسي و بان کي مون براي رسانه ها در ا جلاس گفت: مرسي در حالي به عنوان اولين رئيس جمهور مردم مصر در اين کشور انتخاب شد که ما در منطقه شاهد بيداري اسلامي هستيم و تحولات عميقي هم در منطقه در حال شکل گيري است.

صالحي اضافه کرد: ملت ها با يکديگر مشکلي ندارند، بلکه اين دولت ها هستند که وقتي زمام امور را به دست مي گيرند سعي مي کنند از ارتباط ملت ها جلوگيري کنند لذا غرب که وقتي مي بيند آمدن مرسي به ايران موجب ارتباط بين دو ملت بزرگ مي شود، به دنبال ايجاد حساسيت در اين زمينه است.

وزير امور خارجه در مورد ظرفيت هاي جنبش عدم تعهد در عرصه بين المللي اظهار داشت:‌ نبايد انتظار ويژه اي از اجلاس تهران داشته باشيم،‌ اسناد اين اجلاس توسط رياست قبلي در شمر الشيخ تدوين شده و قرار است يک باز نگري در جلسه کارشناسان ارشد و وزراي امور خارجه قبل از تقديم اسناد به جلسه سران صورت گيرد بنابراين اسناد از قبل تهيه شده است و ما نمي توانيم دخل و تصرفي در اين اسناد داشته باشيم.

* تجديد نظر در اسناد جنبش

وي اضافه کرد: اين امکان وجود دارد که برخي از موارد اسناد را مورد تجديد نظر قرار دهيم و اين به ظرفيت کشورهاي عضو بستگي دارد ولي مهم اين است که ما رياست سه ساله بر اين اجلاس خواهيم داشت و در اين سه سال بايد فعالانه عمل کنيم.

* تشکيل کميته راهبردي در وزارت امور خارجه

صالحي همچنين ادامه داد: اميدواريم در طول رياست سه ساله ايران اجلاس اضطراري سران را داشته باشيم و اين بستگي به همت ما در اين سه سال دارد هر چند در وزارت امور خارجه کميته راهبردي براي ابتکارات جديد ايجاد کرديم که قرار است رايزني ها و پيشنهادات داده شده را هماهنگ کرده و به تطبيق برسانيم.

صالحي با اشاره به سخنراني رئيس جمهور در طول برگزاري اجلاس خاطر نشان کرد: طرح ابتکارات نو الزاما به معني تصويب نخواهد بود.

* (صلح جهاني تحت مشارکت عمومي) شعار شانزدهيمن اجلاس غير متعهدها

وزير امور خارجه نماد شانزدهمين اجلاس غير متعهدها در تهران را صلح جهاني تحت مشارکت عمومي ياد کرد و گفت: اين فکر جديدي است و تا کنون به وضوح در خصوص مديريت مشترک جهاني مسئله اي مطرح نشده بود، چراکه جنبش عدم تعهد در زماني به وجود آمده بود که دنيا دو قطب داشت ولي الان فقط قطب غرب باقي مانده است.

* پيشنهاد تشکيل دبيرخانه دائمي

وي درباره نداشتن دبيرخانه دائمي جنبش عدم تعهد در پاسخ به مجري برنامه گفت:‌ يکي از پيشنهادهاي ما تشکيل همين دبيرخانه دائمي است جنبش عدم تعهد يک سيال مديريتي دارد که دبيرخانه ندارد بلکه هر کشوري که عهده دار رياست  جنبش شود عهده دار کارهاي اداري جنبش نيز مي شود هر چند دفتر هماهنگي در نيويورک کارهاي عمومي جنبش را هماهنگ مي کند.

صالحي از تشکيل يک دبيرخانه داخلي در وزارت امور خارجه براي رسيدگي به کارهاي جنبش غير متعهدها خبر داد و بيان داشت: تشکيل اين دبيرخانه به مفهوم دبيرخانه اصلي جنبش نخواهد بود ولي جز پيشنهادهاي اصلي ما جهت تاسيس يک دبيرخانه دائمي دردستور کار است هر چندمعتقدم هستيم اصول جنبش عدم تعهد بايد بازنگري شود و از يک دبيرخانه دائمي برخوردار باشد.

وي در عين حال پذيرش پيشنهاد دبيرخانه دائمي را به دليل کثرت اعضاي جنبش مشکل دانست و گفت:‌ قطعا اعضاي 120 کشور آراي متفاوتي دارند و در برابر هر موضوع موضع گيري خاصي خواهند داشت و بايد در این زمینه با سعه صدر پيشنهادها را بررسي کنيم.

* حضور مقام معظم رهبري در مراسم افتتاحيه

وزير امور خارجه با اشاره به  حضور مقام معظم رهبري در مراسم افتتاحيه از پخش سرود ملي به صورت زنده خبر داد و افزود:‌ در محوطه اجلاس نمايشگاهي از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران ارائه خواهد شد و بازديدهايي را براي سران از مکان هاي مختلف پيش بيني کرده ايم.

* روسيه شرکت مي کند/ ونزوئلا ميزبان دوره بعدي اجلاس

صالحي از تلاش وزارتخانه متبوعش براي حضور يک نماينده در سطح بالا از سوي روسيه گفت و ادامه داد:‌ ونزوئلا براي رياست دوره هفدهم اجلاس پيشنهاد شده است.

* پيشنهاد تغيير ساختار کلي جنبش غير متعهدها

وزير امور خارجه با تاکيد بر فلسفه وجودي جنبش عدم تعهد تصريح کرد:‌ تلاش مي کنيم تا پيشنهادهايي را براي تغيير ساختار جنبش مطرح کنيم تا بتواند نقش آفريني خوبي را داشته باشد.

صالحي ايجاد انسجام بيشتر بين اعضاي جنبش، تقويت دفتر هماهنگي جنبش در نيويورک، ضرورت بازنگري در ساختار سازمان ملل با اتکا به فرمایشات مقام معظم رهبري، همراهي و تعامل بيشتر اعضا در جهت از بين بردن شکست انحصارهاي اقتصادي، ايجاد يک موسسه داوري بين المللي، ايجاد موسسه قضايي بين المللي و ايجاد صندوقي براي حمايت از خانواده ها و قرباني  ها عمليات هاي تروريستي را از جمله پيشنهادهاي مطرح شده از سوي جمهوري اسلامي ايران براي شانزدهمين اجلاس غير متعهدها در تهران عنوان کرد.

* حضور مرسي با يک هيئت صد نفري

وي با اشاره به هيئت صد نفره مصر به رهبري محمد مرسي گفت: حضور تعداد هيئت هاي بالا از سوي کشورهاي عضو جنبش اهميت اجلاس را نشان مي دهد ما با برخي از اين کشورها فقط مشارکت در سطح سران را نخواهيم داشت بلکه يک نشست دو جانبه هم در دستور کار است و اين تعداد بالاي حضور هيئت ها در ايران به دليل ديدارهاي دو جانبه است.

صالحي از آمادگي ايران براي عقد قرار دادهاي اقتصادي و تجاري با ساير کشورهاي عضو جنبش در ديدارهاي دو جانبه خبر داد و افزود: دردادن اطلاعاتي در خصوص ديدارهاي دو جانبه با طرف مقابل معذوريت داريم ولي پيشنهاد شده است که در حاشيه اجلاس برخي کشورهاي همسو و هم نظر براي رايزني در موضوعي خاص گرد هم جمع شوند.

* مذاکرات 1+5 ادامه خواهد داشت

وزير امور خارجه در ادامه در خصوص ادامه مذاکرات 1+5 خاطر نشان کرد: راهي جز به سرانجام رساندن اين مذاکرات نيست و طرف مذاکره هم به همين نتيجه رسيده است، بنده در مجموع براي آينده مذاکرات بسيار اميدوار هستم .

وي تصريح کرد: نشست جليلي و اشتون طبق توافق صورت گرفته ادامه خواهد داشت ولي از زمان و مکان آن اطلاع دقيقي ندارم لذا فرآيند کلي مذاکرات با مجموعه اطلاعات به دست آمده مثبت است.

* بحران تصنعي در سوريه

صالحي درباره آخرين وضعيت سوريه اظهار داشت:‌ امروز سوريه دچار يک بحران تصنعي شده است هر چند يک سري حرکت هاي واقعي مردمي هم دراين کشور رخ داده است.

وي همچنين ادامه داد:‌ با حسن نيت دولت سوريه مبني بر ايجاد تغييرات ساختاري در نظام حاکم برخي ها در اين کشور بحران تصنعي ايجاد کردند و ما شاهد مداخلات خارجي و کمک هاي تسليحاتي در خاک اين کشور بوديم تا مردم سوريه را وارد فاز ديگري از بحران کرده است و آن فاز رويارويي مسلحانه با دولت بشار اسد ولي بايد توجه  کرد که امروز کدام دولت در دنيا در مقابل کسي که اسلحه سنگيني به دست مي گيرد کوتاه مي آيد.

* با معارضان سوريه در تماس هستيم
صالحي با بيان اينکه بيش از يک سال است که با معارضه سوريه در تماس هستيم راه حل بحران سوريه را تدبير منطقي عنوان و تصريح کرد: با رايزني هاي صورت گرفته با کشورهاي متعددي پيشنهادهايي را براي رفع بحران اين کشور داده ايم.

وزير امور خارجه از پيشنهاد منطقي و مقبول جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه و اعضاي جنبش غير متعهدها خبر داد و افزود: مخالفت با اين پيشنهاد کار سختي است هر چند که ما در نشست مشورتي تهران پيشنهاد تشکيل (گروه تماس را داده بوديم) و مرسي هم در نشست اجلاس مکه بر پيشنهاد گروه تماس ايران،‌ترکيه، مصر و عربستان تاکيد کرد.

* حمايت اصولي ايران از سوريه

صالحي حمايت ايران از سوريه را در برابر تهديدات خارجي حمايت اصولي توصيف کرد و ادامه داد: يکي از نقاط قوت جمهوري اسلامي پايداري بر روي سياست هاي اصولي است و ما سوريه را يکي از حلقه هاي عمده مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي مي دانيم لذا ما از هر ابزاري براي مقابله با رژيم صهيونيستي که جزو سياست هاي اصولي ما است حمايت خواهيم کرد.

وي در خصوص دليل و فلسفه حضور ايران در اجلاس مکه را با توجه به اقدامات ضد سوري اين اجلاس خاطر نشان کرد:‌ اين اقدام ها و بيانيه ها قابل پيش بيني بود ما از اتفاقات رخ داده اطلاع داشتيم ولي قطعا عدم حضور ما يک نوع انزوا گري بود جمهوري اسلامي ايران در تعاملات بين المللي همواره به عنوان يک کشور فعال ظاهر شده و از هيچ عرصه اي کنار نمي کشد.

صالحي افزود:‌ ما به اين نشست رفتيم و نظرات خودمان را هم اعلام کرديم و درباره بيانيه هاي اين اجلاس نيز اعتراض خود را به گوش آنها رسانديم و رئيس جمهور هم سخنراني بسيار تاريخي را در اين نشست ايراد کرد.

وزير امور خارجه درباره ديدار احمدي نژاد با پادشاه عربستان در اجلاس مکه گفت: در اين اجلاس رئيس جمهور دو مرحله ديدار با پادشاه عربستان داشت گله مندي هايي را دو طرف ابراز داشتند ولي صحبت هاي همديگر را با سعه صدر گوش دادند و مذاکرات دو جانبه در حالت کلي مذاکرات خوبي بوده است.

وزير امور خارجه در خاتمه درباره آخرين وضعيت ايرانيان ربوده شده در ليبي و سوريه تشريح کرد: از سلامت عزيزانمان در ليبي کاملا مطمئن هستيم و حتي کساني که هموطنان ما را ربوده اند اذعان کرده اند که آنها را آزاد خواهند کرد.

وي خاطر نشان کرد: با قطر نيز جهت کمک در روند تسريع آزادي ايرانيان ربوده شده در سوريه رايزني کرده ايم و آنها هم قول داده اند که پيگيري خواهند کرد و اميدوار هستيم معارضين سوريه هم اين را بدانند، کمتر کشوري به مانند ايران توانسته صادقانه به ملت سوريه کمک کند.
انتهای پیام/
پ2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.