سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا این اتفاق جرقه آغاز «بیداری اسلامی» در مراکش می شود؟

بر اساس رسم پادشاه دیکتاتور مغرب، مسئولان این کشور هرساله با برگزاری مراسمی دست ولیعهد خردسال این کشور را می بوسند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مراکش یکی از کشورهایی است که به علت حکومت یک دیکتاتور، مردم از بسیاری حقوق شهروندی خود محروم هستند و به همین خاطر یکی از گزینه های وقوع بیداری اسلامی در منطقه محسوب می شود.

خودپسندی پادشاه این کشور به قدری است که مسئولان مغربی هر ساله در مراسمی موسوم به عید سلطنت با شاه این کشور بیعت و وفاداری خود را به وی اعلام می کنند. شاه مغرب با لباس مخصوص در این مراسم در برابر مسئولان سیاسی و نظامی این کشور حاضر می شود و مسئولان نیز با پوشیدن لباس مخصوص بارها در برابر وی تعظیم می کنند.

اما امسال انتقادها به مراسم تعظیم مسئولان مغربی در برابر شاه این کشور رو به افزایش است. شهروندان مغربی با اعتراض به این مراسم این پرسش را مطرح می کنند که این کشور در قرن بیست و یکم یا در دوره قرون وسطایی زندگی می کند.



جالب تر اینکه، این مراسم برای شاهزاده حسن ولیعهد مغرب نیز برگزار می شود. مسئولان مغربی در این دیدار دست ولیعهد خردسال را می بوسند. محمد ششم شاه مغرب هفت سال پیش به مناسبت ختنه ولیعهد هفت هزار زندانی را عفو کرده بود!

طی روزهای اخیر، نیروهای امنیتی در رباط پایتخت مغرب با ده ها نفر که می خواستند در برابر پارلمان این کشور تجمع کنند به شدت برخورد کرد. این افراد قرار بود در اعتراض به مراسم بیعت مسئولان مغربی با محمد ششم شاه این کشور که هر ساله برگزار می شود، تجمع اعتراض آمیزی برپاکنند.



این برخورد باعث شده تا مردم نقاط مختلف مغرب با برگزاری تظاهرات، خشم خود را نسبت به این نظام دیکتاتوری بروز دهند و از این حیث، کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت شدت گرفتن اعتراضات، بیداری اسلامی در این کشور نیز ظهور پیدا کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.