سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

طب مكمل و جايگزين چيست؟

استفاده از طب‌ مكمل و سنتي روز به روز با اقبال بيشتر مردم مواجه مي‌شود و بسياري از بيماران ترجيح مي‌دهند از روش‌هاي طبيعي‌تر و كم‌عارضه‌تر براي درمان بيماري‌هايشان استفاده كنند، اما متاسفانه شناخت درست و كافي از اين شاخه‌هاي طب در ميان مردم و حتي جامعه پزشكي وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک برخي با اغراق، آن را درمان هر دردي مي‌دانند و گاهي عده‌اي بدون شناخت كافي آن را نفي مي‌كنند. لزوم اطلاع‌رساني صحيح درباره جايگاه، موارد استفاده، نحوه استفاده و عوارض جانبي احتمالي طب مكمل براي عموم مردم و حتي دست‌اندركاران سلامت جامعه اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد.طب رايج همان روش‌هاي درماني است كه شما مي‌توانيد آن را در هر بيمارستان يا مركز درماني بيابيد. از جمله جراحي، داروهاي شيميايي، فيزيوتراپي و... حال هر روش درماني غير از روش‌هاي رايج مذكور كه گاهي مبتني بر تجربه، سنت و البته شواهد و يافته‌هاي علمي است را طب مكمل يا جايگزين به شمار مي‌آوريم.

از جمله مهم‌ترين شاخه‌هاي طب مكمل و جايگزين مي‌توان به طب سوزني، گياه‌درماني، استفاده از داروهاي گياهي، ماساژدرماني، كايروپراكتيك، تغذيه، رفلكسولوژي، هوميوپاتي، يوگا، تاي‌چي و... اشاره كرد. انواع طب‌هاي سنتي از جمله طب سنتي ايراني، طب چيني و آيورودا نيز از شاخه‌هاي بسيار مهم طب مكمل و جايگزين است.شاخه‌هاي مختلف طب سنتي و مكمل داراي ويژگي‌هاي مشتركي است.

معمولا درمان يك بيماري واحد از فردي به فرد ديگر متفاوت است و اين درمان به خصوصيات و شرايط ديگر بيمار نيز بستگي دارد؛ درمانگران طب سنتي و مكمل توجه ويژه به شرايط و محيط زندگي بيمار دارند و همواره توصيه‌هاي فراواني براي اصلاح سبك و شيوه زندگي مي‌كنند؛ توصيه‌هاي غذايي، توجه ويژه به وضعيت روحي ـ رواني بيمار و تاكيد بيشتر بر پيشگيري نيز از ساير ويژگي‌هاي درمان با طب مكمل و سنتي است./س

برچسب ها: طب ، مکمل ، بیماران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.