سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رعايت بهداشت دهان و دندان خطر ابتلا به زوال عقل را كاهش مي دهد

پژوهشگران اعلام کردند اهميت دادن به سلامت و بهداشت دندانها و لثه ها خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش مي دهد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛‌ طبق تحقيقات پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا که با بررسي پرونده پزشکي پنج هزار و پانصد فرد مسن در دوره اي هجده ساله صورت گرفت، افرادي که کمتر از يکبار در روز دندانهاي خود را مسواک مي کنند در مقايسه با افرادي که به بهداشت دهان و دندان اهميت مي دهند، شصت و پنج درصد بيشتر در خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.
پژوهشگران در اين تحقيقات پرونده پزشکي پنج هزار و چهارصد و شصت و هشت نفر از ساکنان خانه هاي سالمندان کاليفرنيا را با ميانگين سني هشتاد و يک سال، در سالهاي هزار و نهصد و نود و دو تا دو هزار و ده مورد بررسي قرار دادند.
آناليا پاگيني هيل سرپرست محققان در اين خصوص گفت طبق تحقيقات پيشين، التهاب ناشي از باکتريهاي مرتبط با بيماريهاي لثه در ابتلا به بيماريهايي همچون بيماريهاي قلبي، سکته مغزي و ديابت تاثيرگذار است.
وي افزود برخي تحقيقات نيز نشان دادند باکتريهاي مرتبط با بيماريهاي لثه در مغز افراد مبتلا به آلزايمر  شايع ترين بيماري مرتبط با زوال عقل  بيشتر از افراد عادي وجود دارد.
وي در ادامه تصريح کرد پژوهشگران بر اين باورند که باکتريهاي بيماريهاي لثه پس از راه يافتن به مغز سبب التهاب مي شوند و به مغز آسيب مي رسانند. /عط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.