سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران هچنان بازار پسته جهان را در دست گرفته است

با توجه به نزول پسته از جایگاه اولی جهان اما هنوز پسته ی ایران بازار های جهانی را در دست گرفته است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، پسته به عنوان يک محصول استراتزيک از جايگاه خاصي در بين ديگر توليدات کشاورزي برخوردار است به طوری که پس از فرش يکي از مهمترين اقلام صادرات نفتي کشور محسوب مي شود. 

از انجا که بخش عمده اي از صادرات غير نفتي کشور متعلق به اين محصول است درامد ارزي حاصل از صادرات پسته قابل توجه بوده  به طوری که در سال کذشته يک ميليارد و 200ميليون ريال از محل صادرات پسته عايد کشور شد. 

سالانه بيش از 600هزار تن پسته در جهان توليد مي شود که ايران رتبه نخست را به خود اختصاص داده بود .

با توجه به اين گزارش ،پسته ايران از نظر تنوع ،رنگ،ظاهر ارقام متنوعي دارد که باعث شده ايران در جهان جايگاه خاصي داشته باشد وجود تحریم ها نیز نتوانست بازار پسته ایران را تحت تاثیر قرار دهد و ایران همچنان در پی دستیابی به بازار های جدید است به گونه ای که  بيش از 60درصد اين محصول به کشور هاي اروپاي ،عربي،خاور دور ...صادر مي شود که در ميان کشورها، چين بزرگترين خريدار پسته ايران است .

بر اساس  اين گزارش از دلايل کاهش توليد پسته خرد ه پا بودن اراضي پسته وهمچنين کم ابي  در کشور است که توليد پسته را دچار بحران کرده است.
 
رييس انجمن پسته ايران اعلام كرد: از سال 2011 ايران در جايگاه دوم توليد پسته در جهان قرار گرفت و امسال  پیش بینی می شود در رده‌ دوم توليد پسته قرار بگیریم .
 
محسن جلال‌پوراضافه کرد: تا سال گذشته ايران با توليد حدود 200 هزار تن پسته در جايگاه اول توليد اين محصول قرار داشت و آمريكا دومين كشور توليدكننده پسته به شمار مي‌رفت. 
 
وي افزود: با توجه به اينكه آمريكا عمده محصول توليدي‌اش را در بازار داخلي خود مصرف مي‌كند، صادرات كمي دارد و ايران همچنان جايگاه اول صادرات خود را در بازارهاي جهاني حفظ كرده است.
 
جلال‌پور نهايت ميزان برداشت پسته در ايران را 800 كيلوگرم در هر هكتار عنوان و تصريح كرد: 
با وجود اينكه محصول پسته ايران و آمريكا در سال جاري افزايش مي‌يابد هيچ‌گونه نگراني نداريم، چرا كه ميزان مصرف سرانه جهاني هم افزايش يافته و پسته ايراني جايگاه خوبي دارد. از سوي ديگر با توجه به اين‌كه مصرف پسته در كشور آمريكا بالاست، بيشتر توليد اين كشور در بازار داخلي‌اش مصرف مي‌شود.
 
با توجه به مطالب فوق در چند سال گذشته ايران تلاش زيادي انجام داده تا خود را مطابق با استانداردهاي اروپا هماهنگ کند و بازار تازه اي را براي پسته خود بيابد اما نبايد  فراموش کرد که ايران با توجه به قابليت فراوان در کشت انواع محصولات کشاورزي روز به روز اين قابليت ها ناديده گرفته مي شود و جايگاه خود را در توليد محصولات از دست ميدهد اميد است با مديريت صحیح و برنامه ريزي هاي درست جايگاه ايران را در توليد محصولات کشاورزي افزايش دهيم./عب
برچسب ها: پسته ، بازار ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.