سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تماس با باكتري استاف و امكان بروز بيماري لوپوس

قرار گرفتن در معرض حتي مقادير كمي از باكتري‌هاي استاف مي‌تواند عامل خطري براي ابتلا به بيماري التهابي مزمن لوپوس باشد.

به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله آنلاين ايمونولوژي پژوهشگران مايوكلينيك با قرار دادن موش‌هاي آزمايشگاهي در معرض دوزهاي پايين پروتئين‌هاي استاف مشاهده كردند كه موش‌ها يك بيماري شبيه لوپوس با بيماري‌هاي كليوي و آنتي‌بادي‌هاي خودكار را در خود توسعه مي‌دهند كه قابل مقايسه با خون افراد مبتلا به لوپوس مي‌باشد.

براساس اين گزارش محققان افزودند: اين پروتئين مي‌تواند سر نخ مهمي را در آنچه كه ممكن است باعث ايجاد يا تشديد بيماري لوپوس در برخي از بيماراني كه از لحاظ ژنتيكي مستعد ابتلا به آن هستند، ارائه دهد و اميد است تائيد اين يافته‌ها در بيماران مبتلا به لوپوس بتواند از عود اين بيماري جلوگيري كند.

نتايج حاصل از اين گزارش از آزمايش موش‌ها مي‌افزايد: يك پروتئين استاف به نام انتروتوكسين B‌ استافيلوكوكي يا SEB‌ ، لنفوسيت‌هاي اوتوراكتيو T‌و B‌ را كه منجر به ايجاد يك بيماري شبيه لوپوس مي‌شود را فعال مي‌كند و مطالعات بر روي انسان‌ها نشان داده است كه حضور باكتري‌هاي استاف با بروز بيماري‌هاي خود ايمني ليگو مانند پسوريازيس و بيماري كاوازاكي همراه است.

به گفته محققان علت بيماري لوپوس ناشناخته است هرچند به نظر مي‌رسد كه كساني كه از نظر ژنتيكي مستعد ابتلا به لوپوس هستند ممكن است با قرار گرفتن در معرض عوامل محيطي مانند عفونت‌ها و داروهاي خاص و نور خورشيد باعث توسعه اين بيماري در خود شوند.

گفتني است بيماري لوپوس زماني رخ مي‌دهد كه سيستم ايمني بدن به بافت‌ها و مفاصل حمله مي‌كند و مي‌تواند در هر بخشي از بدن تأثير گذارد و در حال حاضر هيچ درماني براي آن وجود ندارد و درمان‌هاي حاصل فقط مي‌توانند عوارض آن را كاهش دهند./ح
برچسب ها: باکتری ، استاف ، لوپوس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.