سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/

درمان نابینایی با صفحات خورشیدی

شاید روزی صفحات خورشیدی بسیار ریز کاشته شده در چشم بتواند بینایی را به افراد نابینا برگرداند. حدود ۱۵ میلیون نفر در سراسر دنیا دچار نوعی نابینایی هستند. در این افراد، گیرنده‌های فوتون موجود در شبکیه که وظیفه تبدیل نور دریافتی به پالس الکتریکی را به عهده دارند معمولاً آسیب دیده ‌است و لذا اطلاعات تصویری دریافت شده نمی‌تواند به مغز منتقل شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ،  مدتی است که یک شرکت پزشکی، نوعی شبکیه مصنوعی طراحی کرده که در حال حاضر به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فناوری از یک دوربین برای دریافت اطلاعات تصویری استفاده می‌کند. اطلاعات این دوربین هم به یک قطعه کاشته شده در داخل چشم انتقال می‌یابد. این قطعه کاشته شده در واقع جایگزین گیرنده‌های فوتون آسیب‌دیده است.

با این حال، این گیرنده‌ها برای اتصال به منبع انرژی خارجی یا انتقال اطلاعات از دوربین به قطعه کاشته شده، نیاز به سیم دارند. این مساله، گروهی دیگر از پژوهشگران را به فکر ساخت وسیله‌ای مصنوعی و کاشتنی از جنس پیکسل‌های فتوولتائیک نظیر پیکسل‌های مورد استفاده در صفحات خورشیدی- انداخته است.

این وسیله به این صورت کار می‌کند که یک دوربین قرار گرفته روی عینک، اطلاعات تصویری را دریافت و با استفاده از تابش مادون قرمز با شدت کم، به قطعه کاشته شده در چشم منتقل می‌کند. سپس قطعه کاشته شده نور را به نوعی جریان الکتریکی تبدیل می‌کند تا نورون‌ها تحریک شده و اطلاعات تصویری به مغز منتقل شوند.

در طرح‌های مشابه نمی‌توان الکترودها را به صورت تکی تحریک نمود و در واقع تنها می‌توان دسته‌ای از آنها را تحریک کرد و این مساله موجب کاهش وضوح تصویر حاصل از آنها می‌شود. اما پیکسل‌های مورد استفاده در این طرح، به اندازه یک سوم قطر موی انسان است و می‌توانند حتی به یک فوتون نیز پاسخ دهند. به همین دلیل، می‌توان آنها را به صورت تکی نیز فعال کرد. در نتیجه از نظر کارکرد، بسیار شبیه گیرنده‌های فوتونی زیستی خواهد بود. پژوهشگران امیدوارند این قابلیت به بهبود وضوح تصویر بینجامد. پژوهشگران برای آزمایش این قطعه، شبکیه چند موش را که گیرنده‌های فوتونی آنها آسیب دیده بود، خارج کردند. سپس قطعات فوتو ولتائیک را درون شبکیه قرار دادند و پرتو مادون قرمز را به آن تاباندند. این پیکسل‌ها، نور را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن هم به نوبه خود نورون‌های درون شبکیه را فعال کرد. در حیوان زنده، این کار سبب انتقال اطلاعات دریافتی به مغز می‌شود. این‌تیم پژوهشی فعلاً در حال آزمایش این طرح روی موش‌های زنده است و در صورت موفقیت، بعدها آن را روی انسان آزمایش خواهد کرد. این دانشمندان همچنین در نظر دارند امکان کوچک‌تر کردن پیکسل‌ها را بررسی کنند تا وضوح تصویر را از میزان فعلی هم بالاتر ببرند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.