سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امكان بهره‌برداري از 12 هزار بناي تاريخي در سطح كشور؛

تغيير كاربري بناهاي تاريخي بايد فرهنگي و متناسب با شأن بنا باشد

معاون ميراث فرهنگي گفت: بيش از 12 هزار بناي تاريخي در سطح كشور وجود دارد كه داراي نفايس ملي نبوده و مردم مي‌توانند با سرمايه‌گذاري بهره‌برداري فرهنگي كنند.

مسعود علويان صدر معاون ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: از نظر قانوني دو نوع بناي تاريخي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار دارد نخست بناهاي تاريخي كه به عنوان نفايس ملي شناخته مي‌شوند و قابل واگذاري به بخش خصوصي نيستند و مي‌توان به موزه‌ها و كاخ موزه‌ها اشاره كرد.
وي افزود: برخي از بناها داراي نفايس ملي نسيتند ولي ظرفيت ثبت در فهرست آثار ملي را داشته و به عنوان ارزش‌هاي تاريخي كشور محسوب مي‌شوند و امكان بهره‌برداري از آنها از طريق بخش‌ خصوصي وجود دارد.
علويان صدر تصريح كرد: صندوق حفظ و احياء بناهاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي بر اساس رسالتي كه بر عهده دارد موظف است بهره‌بردار براي اين نوع بناهايي كه داراي كد نفايس ملي نيستند تعيين كند و آن ها را واگذار به بخش خصوصي كند.
معاون ميراث فرهنگي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي با اعطاي كاربري‌هايي كه متناسب با شأن بناهاي تاريخي باشد با ارائه تسهيلات كم بهره اقدام به جذب سرمايه‌گذار در بخش خصوصي مي‌كند.
وي اظهار داشت: تعدادي خانه‌هاي تاريخي وجود دارد كه داراي ارزش معماري بوده و مالكان خصوصي مايلند در ملك خود سرمايه‌گذاري كنند با حفظ اصالت بناي تاريخي خود كه در اين صورت سازمان ميراث فرهنگي آماده حمايت از آنهااست.
علويان صدر تاكيد كرد: اين حمايت ها در قالب ارائه وام قرض‌الحسنه، كمك‌هاي بلاعوض بوده به ويژه در حوزه خانه‌هاي تاريخي نيز مالكان مشمول حميات 50 درصدي از سوي سازمان ميراث فرهنگي مي‌شوند و سازمان 50 درصد هزينه مرمت بناهاي تاريخي را مي‌پردازد.
معاون ميراث فرهنگي با اشاره به اينكه بهره‌برداري از بناهاي تاريخي دليلي برتخريب آن ها از سوي مالكان نخواهد بود، تصريح كرد: تمامي ضوابط ميراث فرهنگي به عنوان منشور مرمت‌ملي محسوب مي‌شود براي تمامي خانه‌هاي تاريخي بايد رعايت شود و كسي حق ندارد در بهره‌برداري از اين آثار تاريخي ضوابط را رعايت نكند.

* 3400خانه تاريخي در اختيار مردم قرار دارد
علويان صدر تعداد بناهاي تاريخي را كه در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار دارد 2400 بناي تاريخي دانست و افزود: بيش از 3400 خانه تاريخي داريم كه در اختيار مردم بوده و بيش از 12 هزار بناي تاريخي در كشور امكان بهره‌برداري از آن وجود دارد و مردم با استفاده از تسهيلاتي كه سازمان ميراث فرهنگي در نظر گرفته مي‌توانند بدون آنكه كوچكترين آسيبي به آن برسانند سرمايه‌گذاري كنند.

*تشكيل ستاد عالي نظارت در حوزه ميراث فرهنگي در استان‌هاي مختلف
معاون ميراث فرهنگي تاكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي خانه هاي تاريخي را كه در اختيار مردم بوده و ارزش تاريخي دارد به طور منظم و مداوم نظارت مي‌كند به طوريكه ستاد عالي نظارت در تمامي استان‌ها به عنوان بازوهاي اجرايي سازمان ميراث فرهنگي تشكيل شده است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.