سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیشترین اجرام آسمانی در صورت فلکی عقرب جای گرفته است+عكس

صورت فلکی عقرب یا کژدم یکی از صورت فلکی هایی است که توانسته بیشترین اجرام آسمانی مانند خوشه های ستاره ای و ستاره های پر را در خود جای دهد.

سعید حسین مردی کارشناس مرکز علوم وستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:یکی دیگر از 88صورت فلکی آسمان صورت فلکی عقرب است که به دلیل وجود اجرام غیر ستاره ای بیشماری که در خود جای داده برای منجمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی پر نور ترین ستاره این صورت فلکی را آلفاعقرب که به نام قلب العقرب  شناخته شده و رنگی سرخ دارد دانست و افزود:قلب العقرب يك ابرغول سرخ است که تقریبا630000000 کيلومتر قطر دارد و در کنار خود دارای یک ستاره همدم آبی رنگ با قدر 2/5 درجه است.
حسین مردی تصریح کرد:این ستاره 700 برابر نورانی تر از خورشید کهکشان ما است و در فاصله ی400 سال نوری از ما ناظران زمینی قرار گرفته و در كنار خود خوشه کروی  m4با قدر ی حدود 6 درجه را دارد.

*** در شب های تابستان قسمت شمالی آسمان را به دنبال صورت فلکی عقرب بگردید  

وی ستاره بتا صورت فلکی عقرب را یک ستاره دوتای با قدر های 2 و 4 که با جدايی 14 درجه قوسی که در کنار هم قرار گرفته اند معرفی کردو اظهارداشت:در انتهای دم و یا نیش عقرب تعداد  زیادی ستاره دوگانه وجود دارد که اگر با یک تلسکوپ يا دوربین دو چشمی آ نها را نگاه کنیم میتوانیم دو خوشه بازm7با قدری حدود 3 درجه و m6که با قدر 4 درجه در نزدیکی m7قرار گرفته را رصد کنید.









حسین مردی عنوان کرد:این صورت فلکی را در شبهای تابستان می توان در قسمت شمالی آسمان کمي بالاتر از سطح افق با حضور ستارگان چشمک زنش در آسمان یافت و همچنین در میان ستاره بتا این صورت فلکی وقلب العقرب خوشه کروی m80  که یکی از بهترین خوشه های ستاره ای آسمان است قرار دارد.








وی تاکید کرد: بين ستاره قلب العقرب و اپسيلون اين صورت فلكي نيز دو خوشه كروی ديگري به نام m19  که در سمت راست ستاره قلب العقرب و62M در جنوب M19 جای گرفته اند.






حسین مردی خاطرنشان کرد: این صورت فلکی با ستاره های اصلی خود دقیقا شکلی شبیه به عقرب را تشکیل می دهد و ایت صورت فلکی جزء صورت فلکی هایی است که شباهت زیادی به نام خود دارد./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.