سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تالاب چغاخور کانون مهم جذب گردشگری

فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع همراه با حضور پرندگان مهاجر و بومی تالاب چغاخور را به یکی از کانون های مهم جذب گردشگری در استان چهارمحال بختیاری قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تالاب بین المللی چغاخور با مساحتی حدود 2300 هکتار در دامنه ارتفاعات برافتاب در شمال وکلار در جنوب در نزدیک شهر بلداجی واقع گردیده و یکی از زیباترین و بزرگترین تالابهای استان چهارمحال بختیاری است.
بر اساس این گزارش عبدالرضا سامانی کارشناس محیط زیست معتقد است امروزه نیاز شدید به بهره برداری از ذخایر زیرزمینی ، منابع آب و انتقال آن، احداث و پایدار سازی فضاهای زیر زمینی از جمله تونل را ضروری ساخته است.
وی افزود: تونل های انتقال آب از نواحی پرآب، مناطق خشک و کم آب از جایگاه ویژه ا ی برخوردار است. آب جمع آوری شده در محل سد انحرافی سبز کوه پس از ورود به کانال به طول 4500 متر از طریق تونل به طول 8574.8 متر محل دریاچه سد چغاخور انتقال خواهد یافت. به همین خاطر آب سربالا آمده و عمق آن افزایش می یابد و شاید باعث عدم مرگ تالابهای زیر دست گردد.
گفتنی است از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در این تالاب شناسایی شده اند می توان به انواع مرغابی، غاز، اردک، انقوت، چنگر، انواع مواصیل، لک لک سفید، کشیم، باکلان، فلامینگو و... اشاره کرد.
از دیگر گونه های جانوری این منطقه می توان به خزندگانی چون انواع مارها، برمجه ها، لاک پشت آبزی و پستاران نظیر گراز، شغال، سمور سنگی، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ و انواع قورباغه اشاره کرد.
این گزارش می افزاید: پوشش گیاهی تالاب را گونه های حاشیه ای نم پسند، شناور و غوطه ور تشکیل می دهند که می توان مرغ جگن، بید، پتامژتون، پلی گینوم، ساز و... را نام برد./ف
برچسب ها: تالاب ، محیط ، زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.