سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

استرس در زنان بيشتر از مردان ديده مي‌شود

يك روانشانس باليني گفت: تمام انسان‌ها استرس را در زندگى خود تجربه می‌کنند اما استرس در زنان بيشتر از مردان ديده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران امرالله ابراهيمي بااشاره به اینکه  استرس، محرك يا فشاري است كه در انسان ایجاد تنش مي‌كند، اظهار كرد: تفكرات و نگرش‌هاي فرد نسبت به خود و ديگران منشا دروني و مشكلات اجتماعي، اقتصادي و برخي حوادث روزمره از عوامل بيروني ايجاد استرس است .

وي با اشاره به اين كه ناتواني فرد در غلبه با استرس منجر به فشار رواني مي‌شود، بيان كرد: استرس تاثير نامطلوبي بر تمام ارگان‌هاي بدن دارد و در برخي موارد حتي اين تاثيرات منفي موجب بروز بيماري‌هاي مزمن مي‌شود.

اين روانشناس باليني با بيان اينكه آسيب پذيري افراد در سنين مختلف در مقابل فشارهاي رواني استرس زا متفاوت است، ادامه داد: براي مثال در دوران سالمندي با توجه به شرايطي كه فرد در اين دوران تجربه مي‌كند استرس و نگراني افزايش مي‌يابد و در نتيجه اختلالات جسماني ناشي از استرس نيز در سالمندان بيشتر ديده مي‌شود.

ابراهيمي با بيان اينكه بروز بيماري‌هاي روان‌تني از اثرات منفي استرس بر بدن است، ‌ادامه داد: استرس موجب ايجاد اختلالات جسمي در افراد مي‌شود، براي مثال مي‌توان به بيماري‌هاي روان‌تني كه شمار مبتلان به آن در جامعه در حال افزايش اشاره كرد.

وی اضافه كرد: اختلالات روان‌تني به بيمارهايي جسمانی گفته مي‌شود كه مبناي تشدید کننده یا فعال‌ساز آن یک عامل روانشناختی یا یک رفتار است.

ابراهيمي با اشاره به اينكه اختلالات روان‌تني شامل بيماري‌هاي فشار خون، برخي از اختلالات گوارشي، سردردهاي ميگرني و تنشي، اختلالات پوستي، افزايش دردهاي ناحيه كمر و زانو و هم‌چنين ايجاد اختلال درمتابوليسم بدن است، اضافه كرد: استرس عامل اصلي ايجاد كننده اين بيماري‌ها محسوب مي‌شود.

استرس بر روابط خانوادگي و زناشويي تاثير نامطلوب دارد

اين روان‌شناس باليني با بيان اينكه استرس احساس لذت و آرامش روان كه لازمه يك زندگي مطلوب است را از بين مي‌برد و بر روابط اجتماعي و فردي تاثيرات منفي مي‌گذارد، خاطر نشان كرد: استرس بر عملكرد شغلي، روابط خانوادگي، اجتماعي و حتي زناشويي تاثير دارد و مي تواند منجر به آسيب‌هاي اجتماعي شود.

ابراهيمي با اشاره به اينكه ارتباط تنگاتنگي ميان استرس و اعتماد به نفس وجود دارد،‌ بيان كرد: اعتماد به نفس بالا و سالم مي‌تواند به افراد در مديرت استرس كمك كند و از شدت آن بكاهد./ع

 

 

برچسب ها: استرس ، زنان ، مردان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.