سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسن رضايي:

سوريه، نبرد فينال ايران و آمريكا است

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه در سوريه به نبرد فينال رسيده‌ايم، گفت: سوريه نبرد فينال ايران و آمريكا است لذا اگر سوريه از بين برود كل منطقه آمريكايي خواهد شد و اگر بماند كل منطقه به سمت اسلام گرايش پيدا مي كند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، چهارمين نشست رسانه و چشم انداز با حضور محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و جمعي از مديران، سردبيران و خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف داخلي، شب گذشته‌(جمعه) برگزار شد.

در اين نشست محسن رضايي طي سخناني با اشاره به سند چشم انداز 1404 اظهار داشت: 1404 مهمترين سند مكتوب بعد از قانون اساسي است لذا در ايران بعد از قانون اساسي سياست‌هاي كلي نظام را داريم و از مهمترين سياست هاي كلي سند چشم انداز است.

وي ادامه داد: از سال 84 سند چشم انداز 1404 براساس محتويات قانون اساسي نوشته شد كه نوعي قانون اساسي حاكم بر قوانين، برنامه‌ها و بودجه‌هاي سالانه است تا طي 20 سال به اهداف اساسي نظام برسيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه سند 1404 اولين سند در دنيا نيست، بيان داشت: حتي كشورهاي كوچك منطقه مانند اردن از سند چشم انداز برخوردار هستند؛ ولي آن چيزي كه مهم است كم و كيف رسيدگي به محتويات سند است.

رضايي با اشاره به اينكه ملت‌ها در پي حوادث نيستند بلكه تلاش مي‌كنند آينده را انتخاب كرده و آن را بسازند تا بر ديگران تحميل كنند، گفت: سند 1404 برنامه‌اي است كه مي‌توان حتي جلوتر از زمان حركت كرد و هر كشوري نمي‌تواند چنين برنامه‌ريزي داشته باشد.

*تشبيه وضع موجود جامعه به كبوتر

وي وضع موجود جامعه را به كبوتري دو بال تشبيه و تصريح كرد: در ايران حكومت(سياست) در اثر پيروزي انقلاب 22 بهمن بازسازي شد و ما سياست داخلي،‌ دفاع و امنيت را بر مقوله سياست بازسازي كرده‌ايم.

رضايي ادامه داد: اگر امروز بگوييم كه ايران در بين 10 كشور برتر دنيا در زمينه‌هاي تسليحاتي و دفاعي قرار دارد و موشكي با برد 2000 كيلومتر توليد مي‌كند، گزاف نگفته‌ايم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بحث اقتصاد، معماري، كسب و كار و شهرسازي را بال ديگر كبوتر عنوان کرد و اظهار داشت: ما در اين زمينه‌ها ضعف داريم لذا جامعه مانند كبوتري است كه يك بال قوي در سياست دارد ولي يك بال ضعيف كه فاقد قدرت پرواز است در اقتصاد و مسائل مربوط به آن داريم.

*6 چلش پيش روي سند 1404

رضايي در ادامه سخنراني‌اش به 6 چالش عمده بر سر راه سند چشم انداز اشاره كرد و گفت: سه چالش عمده دروني را مي‌توان درعقب ماندگي كه به مانند بيماري مي‌ماند كه باعث ضعف در جامعه مي شود، توسعه يافتگي كه باعث آباداني شده و بقا و عزت انقلاب اسلامي در همه عرصه‌ها، خلاصه كرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سه محور بيروني را در جهاني شدن و جهاني سازي، حضور آمريكا در منطقه و بيداري اسلامي دانست و درباره حضور آمريكا در منطقه گفت: رويكرد در زمان تنظيم سند اين بود كه يا با هژموني آمريكا كنار مي‌آييم يا مي‌جنگيم و يا راه ديگري را انتخاب مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه ما در هنگام تنظيم سند 1404 حوادث رخ داده امروز در منطقه به وقوع نپيوسته بود، تصريح كرد: سند كشورهايي مانند آمريكا، اروپا، ژاپن را مطالعه كرديم و نهايتاً به سند چشم انداز 20 ساله رسيديم.

رضايي گفت: ما براي رسيدن به سند 1404 بايد فوق العاده هوشيار باشيم چرا كه ممكن است هويت ما را ديگران به خطر بياندازند چرا كه بايد تلاش كرد از نظر علمي و فناوري در منطقه اول باشيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، ايران 1404 را تصويري دانست كه بايد به سمت آن رفت چرا كه همانند چراغي نوراني در اقيانوس مي‌ماند كه بقيه كشورها را به سمت خود هدايت مي‌كند.

*عبارت خاورميانه ساخت واشنگتن است

رضايي بحث خاور دور، ميانه و نزديك را ساخته دست واشنگتن توصيف و تصريح كرد: نيازي نيست كه ما از اين واژه‌ها استفاده كنيم و لفظ آسيايي مركزي، جنوبي و شرقي بهتر از استفاده از اين گونه واژه‌هاست.

وي ادامه داد: ما از بدو تنظيم سند چشم انداز 1404 پيش بيني كرده بوديم كه دير يا زود براي اين منطقه تصميم خواهند گرفت و اروپا تحت عناويني مانند اروپاي واحد و اتحاديه تلاش خواهد كرد كه تمامي كشورهاي اروپايي را در قالب يك كشور متحد كند.

*آمريكا و غرب به دنبال كمربند طلايي

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين تصريح كرد: ما از گذشته مهمترين عامل در منطقه را كمربند طلايي عنوان كرده بوديم كه سوريه، عراق، افغانستان و ايران 4 كشور اين كمربند طلايي است و تلاش غربي‌ها اين بوده كه هر 4 كشور را تحت سيطره خود درآورند لذا تمام اتفاقات رخ داده در منطقه، منطقي را در پشت خود دارند .

*اوباما با پنبه سر مي‌برد

رضايي با اشاره به اينكه سياست بوش در منطقه نظامي گري بوده و امروز اوباما با پنبه سر مي برد، بيان داشت: امروز آمريكا از طريق بيداري اسلامي مي‌خواهد منطقه را به كنترل خود درآورد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در سوريه به نبرد فينال رسيده‌ايم ، سوريه نبرد فينال ايران و آمريكا است لذا اگر سوريه از بين برود كل منطقه آمريكايي خواهد شد و اگر بماند كل منطقه به سمت اسلام گرايش پيدا مي‌كند.

*سوريه بايد زودتر اصلاحات لازم را اجرا مي‌كرد

وي در ادامه با انتقاد از اينكه سوريه و بشار اسد بايد زودتر از اينها توصيه هاي ايران را منبي بر ايجاد اصلاحات در كشورشان گوش مي‌كردند، گفت: اگر آنها اصلاحات را زودتر اجرا مي كردند، دست ما بازتر بود و اگر اسد را اجبار مي كرديم كه اصلاحات را انجام دهد دشمنان هيچ گونه تعرضي را نمي توانستند در اين كشور داشته باشند .

*سوريه، پنل كلان طراحي شده

رضايي همچنين سوريه را يك پنل كلان طراحي شده عنوان و خاطرنشان كرد: سوريه اگر آمريكايي شود بيداري اسلامي به سمت آمريكايي شدن پيش مي‌رود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به مسائل اقتصادي كشور پرداخت و اظهار داشت: در كشور ضعف مديريت اقتصاد را داريم و بايد تلاش كرد كه آرامش اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي ايجاد كنيم و از منازعات و اختلافات سياسي پرهيز كنيم.

وي روابط بين المللي موفقيت آميز را منوط به بازگرداندن مردم در امر اداره كشور دانست و گفت: بايد توليد اقتدار از ناحيه مردم ساخته شود و نه از ناحيه فرد خاصي و يا دولت، لذا بايد اقتدار خود را براي حضور مردم در اداره كشور را نشان دهيم تا اقتصاد قوي داشته باشيم.

*بلاتكليفي در مقوله سينما و رسانه

رضايي با بيان اينكه در مقولات رسانه، سينما، هنر و معماري بلاتكليفي داريم، تصريح كرد: رسانه‌ها بايد بدانند كه چه چيزي پشت سوريه است و خودشان تشخيص دهند كه چه چيزي قابل سانسور است.

وي در ادامه از وضع نحوه‌ي مديريت در امر حجاب در كشور انتقاد كرد و گفت: بايد اين بحث بر عهده خود مردم واگذار شود و نيازي نيست كه نيروي انتظامي با صرف هزينه كلان اقدام به اين مورد كند؛ مردم بايد به اداره كشور بازگردند.

*توسعه مهم‌تر از رشد است

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پيرامون وضعيت كنوني محيط زيست گفت: توسعه بايد با رشد همراه شود و معتقد هستم كه ما بايد به سمت توسعه پيش رويم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: در محيط زيست از شمالي‌ترين نقطه تا جنوبي ترين نقطه ايران در معرض خطر قرار دارد از درياچه اروميه گرفته تا رود كارون، غبار جنوب، آلودگي تهران و ترافيك همگي محيط زيست را به سمت نقطه بحراني هدايت مي‌كنند و علت آن نداشتن برنامه جامع و كامل در اين زمينه است.

لازم به ذكر است كه اين نشست از حاشيه‌هايي برخوردار بود كه در قالب يك گزارش منتشر خواهد شد.


"انتهاي پيام"/س3

برچسب ها: سوریه ، رضایی ، حجاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.