سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران :

تهران به ذخیره اقلام امداد و نجات در محلات نیاز دارد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد:بر اساس قوانین و مقررات جمعیت هلال احمر باید نسبت به ذخیره‌سازی اقلام امداد و نجات در محلات و نواحی تهران اقدام شود.

 به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، عزیزالله رجب‌زاده با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص پایگاه های مدیریت بحران شهر تهران گفت: کارکرد این پایگاه‌ها صرفا ذخیره‌سازی اقلام امداد و نجات نیست و این پایگاه‌ها از 31 کارکرد در شرایط عادی و شرایط بحرانی برخوردارند.
 
 وی افزود: استقرار ستاد مدیریت بحران مناطق و نواحی ، وعده گاه حضور نیر‌های امدادگر اعزامی از مناطق و شهرهای دیگر، ارائه آموزش‌های عمومی و خدمات درمانی و بهداشتی ، استقرار اورژانس و فوریت‌های پزشکی، استراحتگاه امدادگران، ذخیره‌سازی اجناس اهدایی مردم در شرایط بحران، نصب تجهیزات شتابنگاری ویژه سیستم ارزیابی خسارت و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بخش دیگری از کارکرد‌های پیش‌بینی شده برای این پایگاه‌هاست.
 
جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر اساس قانون ، امداد و نجات و اسکان اضطراری بر عهده هلال احمر است و این نهاد نسبت به ذخیره‌سازی اقلام امداد و نجات و اسکان اضطراری در پایگاه‌های خود در سراسر کشور اقدام کرده است اما در تهران این پایگاه‌ها و مراکز ذخیره در خارج از شهر و دور از بافت مسکونی قرار دارد که با توجه به گستردگی شهر تهران و احتمال آسیب دیدگی مسیرهای دسترسی و حجم بالای ترافیک در زمان زلزله باید هلال احمر نسبت به ایجاد مراکز ذخیره اقلام امداد و نجات و اسکان اضطراری از جمله چادر، پتو، موادغذایی و بهداشتی و تجهیزات مورد نیاز امدادگران در مناطق، نواحی و محلات شهر تهران اقدام کند.
 
وی افزود: البته این سازمان در جهت پشتیبانی از نیروهای مردمی داوطلب امدادگر و کمک به تامین بخشی از نیازهای موجود ، نسبت به ذخیره‌سازی 300هزار اقلام امداد و نجات در یکصد پایگاه مدیریت بحران موجود در نواحی شهر تهران اقدام و اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند بخشی از فضای موجود پایگاه ها را جهت ذخیره اقلام امداد و نجات و اسکان اضطراری در اختیار هلال احمر قرار دهند.
 
وی گفت: هلال احمر در حال خاضر تنها از یک پایگاه ذخیره‌سازی اقلام امداد و نجات و اسکان اضطراری در سطح مناطق 22گانه برخوردار است که تناسبی با استانداردهای موجود ندارد و محل ذخیره بخش اصلی این اقلام در مناطق دور از شهر قرار دارد.
 
وی همچنین به تشکیل بیش از 500 گروه 50 نفره داوطلبان امداد و نجات تحت عنوان دوام( داوطلب واکنش اضطراری محله) اشاره کرد و گفت: 300 کانکس تجهیزات امداد و نجات برای این گروهها پیش‌بینی شده که کار نصب و استقرار آنها در پارک‌ها، مدارس و مساجد آغاز شده است. همچنین برای نخستین بار5000 بسته ویژه امداد و نجات و اسکان خانواده( شلتر باکس) تهیه شده که تامین کننده اقلام مورد نیاز 50 هزار نفر است.
 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران  تهران همچنین از مراحل پایانی ساخت 8 پایگاه جدید در تهران خبر داد و گفت: برخی از نواحی تهران هنوز فاقد پایگاه مدیریت بحران هستند و تعداد این پایگاه‌ها باید از 100پایگاه به 124 پایگاه افزایش یابد.همچنین پایگاه‌هایی در ابعاد کوچکتر باید ویژه 374 محله تهران احداث شود که طرح آن از سوی سازمان تهیه شده است و مشکل عمده در توسعه این پایگاه ها تامین زمین از سوی شهرداری‌های مناطق است.
 
 وی تاکید کرد که کارکرد ورزشی پایگاه‌های موجود نیز باید محدود شود چرا که مدیریت بحران برای اجرای طرح‌ها و برنامه های خود به بخش وسیعی از فضاهای موجود نیاز دارد.
 
وی افزود: در حال حاضر حدود 50 واحد اورژانس تهران در این پایگاه‌ها مستقر شده‌اند که در شرایط عادی به خدمات فوریت‌های پزشکی مشغول‌اند و توان خوبی برای شرایط بحرانی محسوب می‌شوند.
 
جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران همچنین در خصوص گروههای اعزامی این ستاد به مناطق زلزله‌زده  گفت: نیروهای اعزام شده کماکان در مناطق زلزله زده حضور دارند و کار عمده آنان بررسی نیاز‌ها، هماهنگی دریافت کمک‌های شهرداری تهران، ارائه خدمات مشاوره ای و فنی است و بر اساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده ، ارائه خدمات به تعدادی از روستاها را بر عهده گرفته‌اند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.