سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فيلمنامه نويس "فتيله و ماه پيشوني"؛

نگاه تجاري فيلمسازان به سينماي كودك لطمه مي‌زند

متاسفانه نگاه تجاري فيلمسازان به سينماي كودك و فضاي كودكانه آن ها صدمات جبران ناپذيري وارد مي‌كند.

مهرنوش الفتي فيلمنامه نويس سينما در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه امروز ديگر كسي توجهي به سينماي كودك نمي‌كند، خاطرم مي‌آيد در دهه 60 وقتي فيلميدر زمينه‌ كودك ساخته مي‌شد به همراه خانواده‌ها به سينما مي‌رفتيم و با لذت تمام به تماشاي فيلم مي‌نشستيم.
وي افزود: مدت ها است كه ديگر خانواده‌ها به سينماي كودك اهميتي نمي‌دهند، در حالي كه وقتي يك فيلم در زمينه كودك اكران مي‌شود ما نيز انتظار داريم خانواده ها كودك و نوجوان خود را به سينما برده و به تماشاي آن بنشيند زيرا بزرگترها مي‌توانند اين وظيفه را انجام دهند و كودكان را با اين سينما آشنا كنند.
اين بازيگر تصريح كرد: مدارس و مهد كودك‌ها مهمترين قشري هستند كه به تماشي آثار كودك  مي‌نشينند اما قبل از اينكه انتاظر داشته باشيم تا كودكي به تماشاي فيلم كودك بنشيند بايد تبليغات آن فيلم را فراهم آوريم.
نويسنده فيلم سينمايي "فتيله و ماه پيشوني" كه در بيست و چهارمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان خوش درخشيد، گفت: اگر مي‌توانستم شرايطي بوجود آورم يكي از سينماها را به كار كودك اختصاص مي‌دادم. امروز پرديس‌هاي سينمايي چندين سالن سينمايي دارند، اگر شرايط محيا مي‌شد و فيلم‌هاي سينمايي كودك كه ساليان گذشته ساخته شده بود به نمايش درمي‌آمد بطور قطع مخاطبان بسياري را اعم از بزرگسال و كودك به سالن‌هاي سينمايي مي كشاند.
وي تصريح كرد: كلاه قرمزي و پسرخاله، دزد عروسك‌ها و شهر موش ها آثاري هستند كه با گذشت ساليان بسيار هنوز در ذهن مخاطبان بيشماري ماندگار شده اند.
الفتي به تجاري شدن سينماي كودك اشاره كرد و گفت: متاسفانه امروز وقتي فيلمسازي كاري براي سينماي كودك مي سازد از بعد تجاري به اين سينما نگاه مي‌كند كه اين نگاه تجاري به سينماي كودك لطمه وارد مي‌كند.
اين فيلمنامه نويس كه خود علاقه بسياري به سينماي كودك دارد، افزود: من علاقه فراواني به اين سينما دارم گرچه بعد از اكران فيلم سينمايي "فتيله و ماه پيشوني" احساس مي‌كردم اتفاقات خوبي در زمينه كودك رخ مي‌دهد اما متاسفانه چنين چيزي صورت نگرفت.
الفتي اظهار داشت: اگر بخواهم در آينده فيلمي بسازم بطور قطع آن فيلم با موضوع كودك خواهد بود.
وي به ضعيف شدن فعاليت سينماي كودك در سال جديد اشاره كرد و ادامه داد:‌ امسال كارهاي توليد شده در زمينه كودك نسبت به ساليان گذشته ضعيف شده كه اميدوارم فكري اساسي به حال سينماي كودك شود.
وي خاطرنشان كرد:‌ در نهايت از پدر و مادرها مي‌خواهم كه فرزندانشان را به سينما ببرند و در فضاي كودكانه با آن ها زندگي كنند زيرا خاطره كار كودك ساليان سال در ذهن مخاطب و بخصوص كودكان مي‌ماند.
گفتني است، مهرنوش الفتي طراح صحنه و لباس و فيلمنامه نويس سينماي كودك است كه كار خود را با عروسك گرداني تئاتر آو، طراحي لباس عروسك آغاز كرده است.
او فيلمنامه نويس فيلم سينمايي "فتيله و ماه پيشوني" است كه سال گذشته در بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان به نمايش درآمد و مورد استقبال مخاطبان بسياري قرار گرفت و توانست جايزه ويژه مخاطبان را به خود اختصاص دهد./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.