سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

احتمال رويت هلال ماه شوال در شامگاه شنبه ضعيف است

رئيس ستاد استهلال خراسان رضوي گفت :احتمال رويت هلال ماه شوال در شامگاه شنبه ضعيف است بنابراين ممکن است يکشنبه عيد فطر نباشد.

حجت الاسلام و المسلمين معادي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  افزود: رويت هلال ماه در شامگاه شنبه بسيار سخت خواهد بود.

وی گفت: هلال ماه شوال با چشم عادي [روز شنبه] در هيچ جاي ايران ديده نخواهد شد اما در مرکز و جنوب ايران با چشم مسلح به سختي قابل رويت خواهد بود.

معادی در ادامه از آمادگي ۳۰گروه استهلال رسمي براي رويت هلال ماه شوال در استان هاي خراسان خبر داد و يادآور شد: اين گروه ها از ساعت ۱۳ روز شنبه در مناطق مختلف استان هاي خراسان رضوي، شمالي و خراسان جنوبي مستقر مي شوند و فعاليت رصدي خود را آغاز مي کنند.

بنا بر گفته معادي از اين ۳۰ گروه، دو گروه در خراسان شمالي، ۲۱گروه در خراسان رضوي و هفت گروه نيز در خراسان جنوبي مستقر مي شود.

رئيس ستاد استهلال خراسان رضوي سپس در پاسخ به اين سوال که چرا در تقويم هاي رسمي روز يکشنبه به عنوان عيد فطر اعلام شده است، گفت: تقويم مبناي محاسباتي دارد و رويتي نيست و چون از نگاه محاسبات نجومي روز شنبه احتمال رويت هلال وجود دارد، شوراي تقويم ايران نيز يکشنبه را عيد فطر اعلام کرده است اما پيش بيني مي شود که هلال ماه شوال شنبه در آسمان ايران ديده نخواهد شد، بنابراين مردم بايد منتظر خبر بمانند و بر اين اساس برنامه ريزي کنند.

وی افزود: يک راه اين است که فرد خودش هلال را ببيند که در اين صورت نياز به حکم حاکم و شهادت بقيه افراد ندارد؛ حکم حاکم، شهادت دو عادل در صورتي که با نظرات بقيه تعارض نداشته باشد و هم چنين گذشت ۳۰روز از ماه رمضان از جمله راه هاي ديگر تشخيص عيد فطر است.

معادي با بيان اين مطلب درباره برگزاري نماز عيد فطر در مشهد نيز اظهارکرد: نماز عيد فطر در مشهد امسال نيز به امامت آيت ا... علم الهدي امام جمعه مشهد و در شهرستان ها نيز به امامت امام جمعه هر شهرستان برگزار خواهد شد./س


برچسب ها: رئیس ، ستاد ، استهلال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.