سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

ابتلا به تب مالت دراستان چهارمحال و بختیاری 8 نفر درهریكصدهزار نفر است

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت استان چهارمحال وبختیاری گفت: ابتلا به تب مالت دراین استان 8 نفر درهریكصدهزار نفر است

به گزارش   خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد  غلامعلی حبیبی افزود: از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه از هریكصد هزار نفر دراین استان، هشت نفر به بیماری تب مالت (بروسلوز)مبتلا شدند.

به گفته وی، بیماری تب مالت عمدتا از طریق مصرف فراورده های لبنی نظیر شیر خام، پنیر محلی، سرشیر، آغوز و بستی خامه ای از دام های آلوده به انسان منتقل می شود.

حبیبی تماس با بافت های دام آلوده درهنگام زایمان دام، تنفس گرد و غبار اصطبل های آلوده به بیماری، آلودگی ظروف شیردوشی و آزمایشگاه ها درصورت وجود عامل بیماری تب مالت را از دیگر راه های انتقال این بیماری به انسان عنوان كردو افزود: بیشترین شیوع این بیماری در شش ماهه اول سال به ویژه از اردیبهشت تا پایان شهریور ماه است.

وی با بیان اینکه، این بیماری در بین دامداران و بیشتر در بین مردان شایع است، تصریح كرد: سال گذشته از هر یك صد هزار نفر در استان چهارمحال و بختیاری 27 نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند.

وی تب 37.5 تا 40 درجه كه می تواند منجر به احساس سرما یا لرز شود، دردهای منتشر در بدن، سر درد، تعریق شدید بویژه شب ها، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن كبد، طحال وغدد لنفاوی را ازعلائم این بیماری برشمرد.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های مركز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری طول درمان این بیماری را حداقل دو ماه عنوان كرد و افزود: بیمار باید داروهای خود را مرتب و سر وقت مصرف كند.

حبیبی افزود: برخی بیماران پس از بهبودی نسبی درمان خود را متوقف می كنند كه این امر منجر به مزمن شدن بیماری یا عود مجدد آن می شود. وی برای جلو گیری از ابتلا به بیماری تب مالت توصیه كرد از مصرف خامه و بستنی غیرپاستوریزه و پنیر تازه خودداری شود و پنیر تازه و بی نمك قبل از مصرف به مدت دو ماه در آب نمك قرار گیرد تا در صورت آلودگی، میكروب بیماری از بین برود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.