سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/ معاون استاندار تهران؛

در صورت بروز زلزله در تهران از نظر تجهیزاتی كمبودی نداریم

معاون عمرانی و فنی استانداری تهران گفت: در صورت بروز زلزله احتمالی در تهران، از نظر تجهیزات و امكانات امدادرسانی كمبودی نداریم.

 

محمدرضا محمودی' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اعلام آمادگی كامل برای یاری رساندن به هموطنان زلزله زده در خطه آذربایجان، خطاب به شهروندان تهرانی گفت: با عنایت به نظرات كارشناسان امر زلزله، خوشبختانه زلزله ای كه بتواند تهران بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد، پیش بینی نمی شود.

معاون عمرانی استانداری تهران افزود: زلزله تهران بر اساس برآوردهای كارشناسی در صورت شدت، حدود هفت ریشتر خواهد بود كه صرفا بخشی از تهران را متاثر می كند، زیرا استان تهران استانی پهناور و شهر تهران نیز همانگونه كه از اسمش 'تهران بزرگ' پیداست، نمی تواند تماما تحت تاثیر زلزله قرار گیرد.

محمودی، با اشاره به اینكه بر اساس برآورد كارشناسان، وقوع زلزله در یكی از شهرستان های استان تهران نیز به دلیل پهناوری خسارتی به تهران بزرگ وارد نمی كند، تصریح كرد: بنابراین در صورت بروز زلزله توجه ویژه به محدوده بروز حادثه، حائز اهمیت است و از مناطق دیگر امكان یاری رسانی به منطقه مد نظر وجود خواهد داشت.

وی یكی از مشكلات حاد را در هنگام بروز زلزله هراسان شدن مردم و مبادرت به اقدامات عجولانه برای فرار از محل وقوع حادثه عنوان و اذعان داشت: یكی از ضروریات، فرهنگ سازی و آموزش مردم برای تصمیم گیری صحیح در هنگام بروز حادثه است، زیرا خروج ناشی از ترس و وحشت مردم از شهر موجب ایجاد ازدحام و نارسایی در ارایه امدادرسانی می شود.

معاون عمرانی استانداری تهران، افزود: به تجربه ثابت شده است كه در ساعات اولیه بروز زلزله تمامی مردم به دلیل نجات خود و خانواده از وقوع پس لرزه و زلزله های بعدی تنها راه نجات و گریز را خارج شدن از منطقه و شهر با خودرو می دانند و ترافیك حاصل از این اقدام، بطور قطع امكان امداد رسانی را مختل می كند.

محمودی، از آغاز طرح آموزش خانه به خانه از طریق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبر داد و گفت: در این طرح بهترین و امن ترین نقطه برای پناه گرفتن افراد در مواقع بحرانی زلزله، نزدیكترین پارك محله، زیرزمین خانه و ... آموزش داده می شود.

وی یكی از نگرانی های جدی مسوولان را بافت های فرسوده عنوان و تصریح كرد: بافت های فرسوده به دلیل ریزدانگی و وجود كوچه های باریك، امكان امدادرسانی را در هنگام بروز حادثه به حداقل كاهش می دهد.

معاون عمرانی استانداری تهران، احیای تدریجی بافت های فرسوده را نیازمند تعامل و همكاری مسوولان و خصوصا همكاری و استقبال مردم دانست و گفت: شهرداری امتیازاتی را برای ترمیم جمعی بافت های فرسوده ازجمله تخفیف در صدور پروانه كه بصورت تجمیع و دارای مساحت بیشتری هستند، قایل شده است.

محمودی، افزود: مردم با بكارگیری طرح تجمیع در بافت های فرسوده علاوه بر بهره مندی از بخشودگی عوارض شهرداری، از تراكم بیشتری نیز برخوردار می شوند.

وی یكی از تسهیلات دولتی در احیای بافت فرسوده را ارایه وام 25 میلیون تومانی دانست و گفت: این میزان برای مسكن مهر به 30 میلیون تومان هم افزایش یافته است.

معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به آیه رعد 'ان الله لا یغیر ما بقـوم حتی یغیروا ما بانفسهم' كه خداوند سرنوشت هیچ ملتی را دگرگـون نمی كند، مگر اینكه آنان آنچه را كه در خـودشـان هست تغییـر دهنـد، اظهارداشت: احیای بافت فرسوده نیازمند تعامل و همكاری همه جانبه و استقبال مردم است.

محمودی افزود: آنقدر در سطح كشور بافت فرسوده وجود دارد كه اگر تمامی درآمد نفتی یكسال را فقط به احیای بافت فرسوده اختصاص دهیم باز هم به دلیل گستردگی حجم كار نمی توان بطور كامل در تحقق این امر توفیق یافت، لذا برای رفع این معضل همكاری عمومی و مردمی بشدت ضرورت دارد./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.