سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگ قدرت در مصر منجر به تغيير روابط قاهره و تل آويو شده است

تحليلگران رژيم صهيونيستي معتقدند جنگ قدرت کنوني در مصر منجر به تغيير در مناسبات مصر و رژيم صهيونيستي شده است .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه جوئيش نيوز وان ؛ در پي برکناري دو ژنرال بلندپايه ارتش مصر توسط محمد مرسي و لغو اعلاميه متمم قانون اساسي که کمي پيش از پيروزي مرسي در انتخابات اخير مصر صادر شده بود، موجب ادامه جنگ قدرت در مصر شده است.  حسام الاسلامبولي کارشناس مسايل حقوقي مي گويد تنها رهبران موقت حق دارند که احکام دادگاه قانون اساسي را لغو کنند.

 با اين حال به نظر بسياري از هواداران مرسي و اخوان المسلمين، تصميم رييس جمهور کاملا صحيح و مشروع بود زيرا به عقيده آنها ارتش در تلاش براي ربودن قدرت از مسئولاني است که به طور دموکراتيک انتخاب شده اند.

 با ادامه اين جنجالها، کارشناسان اسراييلي به گمانه زني درباره آينده مناسبات تل آويو و قاهره در دولت مرسي پرداخته اند.

الي شاکد سفير سابق رژيم صهيونيستي در مصر مي گويد به اعتقاد وي در کوتاه مدت مناسبات دو طرف با ثبات است با اين حال اگر درخواست هاي مردم مصر تغيير کند احتمال تيره شدن مناسبات دو کشور وجود دارد.

الي شاکد گفت تحولات خيابانهاي مصر مي تواند بر مناسبات سياسي اسراييل و مصر تاثير داشته باشد. وي گفت اين امکان وجود دارد که مصر به قطع مناسبات ديپلماتيک با اسراييل اقدام کند زيرا در واقع اين درخواست در خيابانهاي مصر مطرح شده است.

 شاکد با اين حال گفت دوطرف مي توانند راههايي براي تاکيد بر اهداف مشترک امنيتي خود از جمله تضمين امنيت شبه جزيره سينا در برابر افراط گرايان پيدا کنند.

سفير سابق رژيم صهيونيستي در مصر گفت اسراييل مصر و حتي حماس در غزه بايک دشمن مشترک روبرو هستند.  اين در واقع عوامل تروريستي هستند که در شبه جزيره سينا فعاليت مي کنند و اسراييل را هدف گرفته اند. بنابراين اين مسئله از جمله تحولاتي است که در خاورميانه رخ مي دهد.

از زمان امضاي توافقنامه کمپ ديويد مناسبات ميان اسراييل و مصر با ثبات بوده است و ارتشهاي دو طرف در زمينه هاي مشترک امنيتي همکاري کرده اند. با اين حال جنگ قدرت کنوني در مصر اين همکاري را با تهديد هايي روبرو کرده است اما فعاليت هاي گروههاي افراط گرا و منافع منطقه اي مي تواند در نهايت نقشي مهم در اين مسئله ايفا کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.