سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زمين لرزه دلخراش آذربايجان و شيطنت‌هاي تفرقه‌افكنانه رسانه‌هاي مغرض بيگانه

پس از وقوع زمين لرزه دلخراش در آذربايجان شرقي، رسانه هاي مغرض بيگانه با سوء استفاده از فرصت ايجاد شده، گزارش هاي جهت داري را در خصوص نوع كمك رساني به زلزله زدگان منتشر كرده و مسير تفرقه افكني را در پيش گرفته اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، شنبه 21 مرداد سال 91 هم به عنوان روزي دردناك و غم انگيز وارد تقويم ايرانيان شد. در اين روز تلخ، زلزله اي به قدرت 6.4 ريشتر استان آذربايجان شرقي و به ويژه شهرهاي اهر و ورزقان را لرزاند و باعث تخريب صدها واحد مسكوني در اين شهرها و روستاهاي اطراف آن شد و متاسفانه بيش از 300 نفر از هموطنانمان را به كام مرگ كشاند و هزاران نفر را بي خانمان كرد.

پس از وقوع اين حادثه تلخ كه سراسر كشور را غرق در اندوه كرد، فرصت طلبان بيگانه و متاسفانه داخلي از سوء استفاده و بهره برداري هاي سياسي از اين فاجعه طبيعي هم نگذشتند و فرصت را مغتنم شمردند تا به اهداف مغرضانه خود دست يابند.

پس از وقوع زمين لرزه آذربايجان، رسانه هاي تابلودار بيگانه كه ماهيت و كارنامه آنها براي همه ما روشن است، در اقدامي "هماهنگ" و كاملا "غرض ورزانه" به پوشش اخبار اين رخداد، تاثر برانگيز پرداختند.

پوشش خبري يك فاجعه طبيعي و ارائه گزارش هايي از ميزان تلفات و خسارات آن، هرگز پديده اي عجيب يا غيرمعمول نيست و اتفاقا رسالت رسانه ها و مطبوعات سراسر جهان، مطلع ساختن مخاطبان خود از وقوع چنين حوادثي است. اما آنچه كه بازتاب زمين لرزه آذربايجان در رسانه هاي بيگانه به ويژه غربي را "تامل برانگيز" كرده، رويكرد غرض ورزانه اي است كه اين رسانه ها در پوشش خبري اين مصيبت دلخراش در پيش گرفته اند.

ساعاتي از زمين لرزه نگذشته بود كه رسانه هاي مغرض كه دشمني آنها با نظام و دولت جمهوري اسلامي بر كسي پوشيده نيست، "دايه مهربانتر از مادر" شده و از عملكرد نامناسب مسئولان در امر امداد و نجات زلزله زدگان، به شدت انتقاد و گله کردند.

البته نمي توان وجود نقص و ضعف در مديريت بحران را در چنين حوادثي انكار كرد، اما اين رسانه ها با اقدامي هماهنگ شده، به دنبال "اهداف ديگري" هستند.

روزهاي دوم و سوم پس از زلزله نيز اين روند انتقادات تند ادامه دارد و همين جا است كه مي توان به "هدفمند و مغرضانه بودن" نوع پوشش خبري مربوط به زمين لرزه آذربايجان، پي برد.

ناگفته پيدا است كه مرگ حتي يك نفر از هموطنانمان در اثر وقوع چنين بلايايي بسيار تلخ و غم گراني است كه هيچ كس نمي تواند از كنار آن به سادگي بگذرد؛ چه برسد به اينكه صدها تن از هموطنان عزيزمان جان باخته باشند و هزاران هموطن ديگرمان نيز بي خانمان شده باشند. اما رسانه هايي مانند بي بي سي، سي ان ان، صداي آمريكا، روزنامه صهيونيستي وال استريت ژورنال و نيويورك تايمز و چند رسانه ديگر، چنان به پوشش خبري زمين لرزه آذربايجان و انتقاد از دولت ايران پرداخته اند كه گويي هيچ اتفاق مهم ديگري در جهان نيفتاده تا به تيتر اصلي و سوژه اصلي اين رسانه ها تبديل شود.

آيا شدت زمين لرزه آذربايجان همانند زمين لرزه هاي مهيب هائيتي و ژاپن است كه در آن، هزاران نفر جان باختند؟ در آن حوادث دلخراش، اين رسانه ها پوشش خبري ويژه خود را معطوف به روزهاي اول كردند و پس از آن جسته و گريخته به حواشي زمين لرزه هاي مذكور، اشاره كرده بودند.

بار ديگر تاكيد مي كنيم كه براي ما ايرانيان مرگ حتي يك نفر از هموطنانمان در حادثه اي مانند زلزله بسيار غم انگيز و اندوهبار است و در اين نوشته قصد كم اهميت و ساده انگاري اين زمين لرزه دلخراش را نداريم، اما سوال اين است كه دليل اين پوشش خبري گسترده و البته منفي و انتقادي، چيست؟

كاملا روشن است كه هدف هماهنگ اين رسانه ها و برخي مزدوران داخلي آنها، بدنام كردن نظام و متهم كردن جمهوري اسلامي به كم كاري تعمدي در قبال مردم آذربايجان است. اما چرا؟

براي پاسخ به اين سوال، دو سناريو به ذهن مي رسد:
1-    اين رسانه ها قصد دارند از اين طريق عنوان كنند كه ايران چنان در شرايط بد اقتصادي و تحريم قرار دارد كه نمي تواند براي بازماندگان زمين لرزه آذربايجان كاري صورت دهند.

2-    به دليل آنكه زمين لرزه در منطقه‌" آذربايجان" رخ داده، دولت ايران تعمدا در امدادرساني كوتاهي مي كند، اما مگر آذربايجان با "بم" و "رودبار" زلزله زده چه تفاوتي دارد؟

رسانه هاي مغرض غربي و برخي وابسته هاي داخلي آنها كه شبكه هايي را در خارج از كشور به راه انداخته اند، تلاش دارند مسئله آذربايجان را سياسي كنند و چنين القاء كنند كه از آنجايي كه آذري هاي ايران به دنبال كسب استقلال هستند_ كه البته اين هم توطئه و ساخته و پرداخته دشمنان ايران است_ در نتيجه دولت جمهوري اسلامي در واقع به نوعي آذري ها را تحريم كرده و از كمك رساني شايسته به‌ آنها، دريغ مي كند.

اما همه اين تصورات، فقط زاييده ذهن بيمار تفرقه افكنان داخلي و خارجي است؛ چرا كه آذربايجان براي ايران از جايگاه ويژه اي برخوردار است و رهبر انقلاب بارها در ديدار با مردم اين خطه، بر آن تاكيد كرده است. آنها بايد بدانند آذربايجان پاره تن ايران است. آذربايجان غيور و شجاع در طول جنگ تحميلي نيز رشادت هاي فراواني از خود نشان داد و با تقديم هزاران شهيد و جانباز و آزاده، سهم بسزايي در طول هشت سال دفاع مقدس ايفا كرده است.

از طرف ديگر، سران دولت جمهوري اسلامي كه در ارسال كمك بشردوستانه به جاي جاي جهان و كمك رساني به حادثه ديدگان بلاياي طبيعي و غير طبيعي همواره پيشقدم بوده اند، مگر مي تواند در قبال مردم سرزمين خود كه رهبر فقيدشان آنها را "ولي نعمتان" توصيف كرده، بي تفاوت باشند و در برابر چنين مصيبتي كه پيش چشمشان به وقوع پيوسته، سكوت كنند.

ممكن است رسانه ملي كشور در نوع پوشش اخبار مربوط به زمين لرزه آذربايجان در ساعات اول، كمي ضعيف عمل كرده باشد، اما قطعا هيچ تعمدي در كار نبوده است. حضور شخصيت هاي عالي رتبه نظام از جمله معاون اول رئيس جمهور و رئيس مجلس و نمايندگان مجلس در مناطق زلزله زده، همگي گوياي عزم دولت براي كاهش آلام مردم زلزله زده آذربايجان است. حتي رهبر انقلاب در پيام تسليت خود به مناسبت وقوع اين زمين لرزه، بر اولين چيزي كه تاكيد كرد "مساعي مردم و مسئولان در كاهش آلام زلزله زدگان" بود.

متاسفانه بازهم بايد خاطرنشان كرد كه گروهي نيز در داخل كشور، خواسته يا ناخواسته فريب ظاهر سازي هاي جريان رسانه اي مغرض را خورده و با اظهاراتي مشابه، به تفرقه و بدبيني دامن مي زنند.

گزارش از رضا عسگري
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
سالار
۱۲:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
یاعلی