سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نخستین همایش علمی و جشنواره ملی نژادهای اسب اصیل کشور

همایش علمی اسب های اصیل به منظور احیای فرهنگ اسب داری در سطح ملی و توسعه اکوتوریسم اسبی در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، کیومرث عظیمی دبیر جشنواره در نشست خبري نخستين همايش علمي و جشنواره اسب هاي اصيل کشور با بیان این مطلب گفت: جشنواره ایس های اصیل می تواند نقطه عطفی در شکوفایی و تثبیت جایگاه اسب های اصیل ایرانی باشد که از جمله اهداف آن احیای بازار داخلی است که با همت همه دست اندرکاران ممکن می شود.

وی تصریح کرد: اسب و اسب داری در سراسر جهان به عنوان یک صنعت مطرح شده است و دست آوردهای مثبت مادی و معنوی بسیاری را برای کشورهای دارای این صنعت به ارمغان آورده است و برگزاری همایش علمی و جشنواره اسب های اصیل در سه بخش برنامه ریزی شامل همایش و جشنواره و نمایشگاه برگزار می شود.

عظیمی، گردشگری در صنعت اسب، محیط زیست، تاریخ و فرهنگ، اقتصاد، مدیریت و برنامه ریزی و ارتباطلات در صنعت اسب را از جمله محوررهای اصلی این همایش برشمرد.

دبیر جشنواره همچنین احیای فرهنگ اسب داری در سطح ملی، تعمیق دیدگاه عمومی و مسولان درباره اسب، توسعه اکوتوریسم اسب و معرفی و تاریخی و نمایش نژادهای برتر اسب ایرانی را از اهداف جشنواره ذکر کرد و گفت: این جشنواره از سوم تا پنجم آبانماه در تهران برگزار می شود.

در ادامه بابک شکي، مشاور اسب هاي ورزشي اظهار داشت: گردشگري با اسب توريست خاص خود را داشته و سوارکاران علاقمند مايلند از نقاط طبيعي خاص بوسيله اسب بازديد داشته باشند.

وي  تصریح کرد: گردشگري با اسب به عنوان يک توريسم خاص مي تواند بسيار جاذبه داشته باشد و ايران نيز تا ده سال قبل در اين زمينه فعال بود  بطوری که 5 نژاد مشخص اسب در کشور وجود دارد که از جمله آن اسب عرب ایرانی، کردی، اسبچه خزری، ترکمن و دره شور است.

 مشاور اسب هاي ورزشي درباره دلايل توقف گردشگري با اسب بيان داشت: کمبود امکانات و تسهيلات نظير ويزا، نبود خبرگان اين حوزه و زيرساخت هاي حمل و نقلي، مهمترين دلايل توقف گردشگري با اسب است.

شکي با اشاره به اينکه تقريبا 5 نژاد مشخص اصيل در ايران وجود دارد، خاطر نشان ساخت: خواستگاه اسب عرب ايراني خوزستان بوده و اين اسب جزء قويترين اسب هاي استقامت دنيا است.
وي افزود: اسب کرد نيز در منطقه کردستان ايران وجود داشته و خاص نواحي کوهستاني است، اين گونه بسيار مقاوم است.
مشاور اسب هاي ورزشي با اشاره به اينکه شيخ نشين هاي خليج فارس قيمت هاي گزافي را براي اسب هاي کرد پرداخت کرده و با استفاده از اين اسب ها در مسابقات استقامت برنده مي شوند، اذعان داشت: اسب کرد بدون اينکه هيچ نامي از ايران برده شود در ميادين شرکت مي کند.

وي ادامه داد: پوني کاسپين اسبي با اندام کوچک است که فقط در حاشيه جنوبي خزر وجود داشته و امروز همچنان در روستاهاي گيلان و مازندران و از تالش تا ساري پراکندگي دارد.

شکي خاطر نشان ساخت: اختلاط کاسپين پوني با يابوها مشکلاتي براي نژاد آن ايجاد کرده است.

وي افزود: امروز در استراليا به تعداد قابل قبولي از اين اسب توليد شده و با استفاده از اين نژاد، اسب هاي مقاوم و پرشي توليد کرده اند.

مشاور اسب هاي ورزشي از برگزاري جشنواره اسبچه خزري در تاريخ 3-2 شهريورماه سال جاري در گيلان خبرداد.

وي با اشاره به اينکه خواستگاه اسب ترکمن، جنوب شرق درياي خزر است، اظهار داشت: تيره هاي اين سب از درياي سياه تا حاشيه خزر، شمال ترکيه و عراق امروز، گسترش يافته اند.

شکي اضافه کرد: در صد سال اخير اين اسب ها کمتر مشاهده شده و ضعيف شده اند و تعداد محدودي در گلستان امروزي و عشق آباد توليد و پرورش داده شده است.

وي خاطر نشان ساخت: عليرغم اينکه بسياري از ژن هاي خوب اسب هاي ايراني از دست رفته با توجه به اقداماتي که در دست انجام است، شايد بتوانيم طي 50 سال آينده اسب هايي داشته باشيم که ژن هاي آنها مشابه ژن هاي خوب از دست رفته چندين دهه گذشته باشد.

مشاور اسب هاي ورزشي اذعان داشت: متاسفانه به دليل تغيير سياست ها، نمي توانيم مسابقات کورس و پرش را با اسب هاي ايراني انجام دهيم، بايد سياست ها به گونه اي باشد که در موارد غير ضروري از اسب ايراني استفاده شود.

وي در پاسخ به اين سئوال که چگونه مي توان سوارکاري را از ورزشي لوکس به يک فعاليت همگاني تبديل کرد، گفت: نگهداري اسب در شهرها بسيار هزينه بر است اما در روستاها به دليل استفاده از فضاي طبيعي، نگهداري از اين حيوان هزينه اي ندارد.

شکي ادامه داد: مي توان سوارکاران را در آنجا تربيت کرد و برنامه ريزي ها به نحوي انجام شود که در نقاطي که نگهداري از اسب هزينه کمتري دارد؛ نظير ترکمن صحرا، گرگان و غيره سوارکاران تربيت شوند.

وي تصريح کرد: بايد در جاهايي که نگهداري اسب هزينه دارد، پس از شناسايي استعدادها و از طريق اسپانسرهاي خصوصي، زمينه حضور نخبه ها فراهم و امکان شرکت در مسابقات را براي آنان ايجاد کرد.

شکي با اشاره به اينکه امروز اسب ايراني اجازه خروج از کشور را ندارد، بيان داشت: در سال 85، بخش اعظم فعاليت ها براي حل مشکلات قرنطينه اي با همکاري دامپزشکي انجام شد، اما به دلايل نامعلوم اين کار متوقف شد.

وي افزود: در حال حاضر باز هم فعاليت ها براي حل مشکل قرنطينه اسب ايراني آغاز شده و دوباره از کارشناساني که در گذشته روي اين موضوع فعاليت داشتند، دعوت به همکاري شده است.

مشاور اسب هاي ورزشي تاکيد کرد: وضعيت قرنطينه در ايران به مراتب بهتر از سوريه و قرقيزستان بوده و با توجه به اينکه اين کشورها داراي مجوز تردد اسب هستند، به طور حتم ايران نيز در اين رابطه موفق خواهد بود.

يادآور مي شود: نخستين همايش علمي و جشنواره ملي نژادهاي اسب اصيل ايران از سوم تا پنجم آبان ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد./س
برچسب ها: همایش ، علمی ، اسب ، اصیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.