سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

استاد ابراهیم دهگان کيست؟

امروز 25 مرداد سالروز وفات استاد ابراهیم دهگان نامی شناخته شده برای نخبگان ، نویسندگان ، پژوهشگران و مردم استان مرکزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک این استاد فرزانه عمر 95 ساله خود را برای اعتلای فرهنگ این مرز و بوم لحظه ای از پای ننشست ، از لحاظ تاریخی هرچند قبل از استاد مورخان کتب دیگری درباره بعضی شهرهای استان نوشته اند ولی سبک و محتوا و اعتبار آثار دهگان منحصر به فرد است.

ارزش تاریخی آثار استاد ابراهیم دهگان این است که وی تلاش کرد مطالب وقایع را به سبک نویسندگی امروزی به نقل از آثار معتبر و یا شخصا آنها را از نزدیک مشاهده و به مستند سازی آنها پرداخته است.

ابراهیم دهگان در سال 1307 هجری قمری در روستای مرزیجران واقع در 4 کیلومتری اراک در یک خانواده مرفح روستایی چشم به جهان گشود، در سالهای کودکی خواندن و نوشتن را در مکتبخانه رووستا فرا گرفت.

وی در اوایل جوانی به مدرسه آقاضیاء الدین اراک وارد شد و بعد از سال 1307 خورشیدی به کار تعلیم اشتغال ورزید.

رشته تحصیلی وی علوم قدیمه بود که آن را در محضر استادان بزرگی چون مرحوم آیت ا.. عبدالکریم حائری یزدی فرا گرفت اما احاطه او در رشته های علوم انسانی چون تاریخ ، جغرافیا و ادبیات فارسی و لغت شناسی به واسطه مطالعه شخصی خودش بود ، نتایج این تلاش مجموعا مشتمل بر خلق 20 اثر ماندگار ادبی و تاریخی است که حاصل زندگی او به شمار میرود.

استاد دهگان با استادان به نامی چون عبدالعظیم قریب ، اقبال آشتیانی ، محیط طباطبایی ، محمد خزایلی و ایرج افشار بسیار مانوس بود.

زنده یاد استاد ابراهیم دهگان سرانجام در 25 مرداد سال 1363 خورشیدی و در سن 95 سالگی در اراک دیده از جهان فرو بست ، پس ار فوت آن مرحوم کتابخانه ایشان که مشتمل بر حدود 2500 جلد کتاب چاپی و خطی نفیس بود به کتابخانه ملی اراک اهداء شد و هم اکنون کتابخانه عمومی ابراهیم دهگان در این شهر پذیرای علاقمندان به فرهنگ و پژوهش می باشد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.