سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان / به منظور حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی گوسفند زل؛

کارشناسان کشور در گنبد گرد هم می ایند

این همایش با هدف حفظ و احیای ذخایر ژنتیكی این دام، شناسایی خصوصیات این منابع ملی، اصلاح نژاد و پرورش علمی آنها برگزار شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ این همایش از سوی دانشگاه كشاورزی و با مشاركت معاونت علمی ریاست جمهوری، معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت بهبود تولیدات دامی جهادكشاورزی گلستان برگزار خواهد شد.

علاقه مندان به شركت در این همایش می توانند مقالات خود را حداكثر تا پانزدهم مهره ماه امسال به دبیر خانه این همایش واقع در دانشگاه گنبدكاووس ارسال نمایند.

ایران یكی از مناطق اصلی اهلی شدن انواع دام ها در جهان بوده و به همین جهت به عنوان سرزمینی با ذخایر ژنتیكی بسیار ارزشمند شناخته می شود.

حفاظت از این ذخایر ژنتیكی با ارزش ملی، نیاز به اقدامات اصولی برای شناسایی و ارائه راهكارهای علمی و عملی جهت اصلاح نژاد، توسعه پرورش و اقتصادی شدن پرورش آنهاست.

استان گلستان به علت داشتن شرایط جغرافیایی و اقلیمی متنوع ، بسیار مناسب برای هر نوع فعالیت در زمینه های كشاورزی از جمله دامپروری است.

در این استان گونه ها و نژادهای مختلفی از دام پرورش داده می شود و این دامها خصوصیات ژنتیكی و تولیدی مطلوب زیادی دارند كه از جمله آنها نژادهای گوسفند دالاق و گوسفند زل اشاره كرد.

این دامها طی سالیان متمادی در این منطقه پرورش داده شده، با شرایط اكولوژیكی آن سازگاری پیدا كرده اند وعلاوه بر داشتن تولیدات متنوع و با ارزش اقتصادی، زمینه های اشتغالزایی بسیار زیادی دارند. در استان گلستان این گوسفندان كه به عنوان یك بانك ژنی با ارزش برای كشور محسوب می شوند، در اثر تلاقی با سایر نژادهای گوسفند بومی ایران مانند نژاد افشاری، مغانی، لری، بختیاری و برخی نژادهای خارجی درمعرض انقراض نسل قرار گرفته است. /س

برچسب ها: گوسفند ، تحقیق ، گرگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.