سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

سولاریم نروید هویج بخورید !

نوشیدنی‌های برنزه کننده را بشناسيم

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک ، در فصل‌های گرم سال، مصرف مایعات بیشتر ضروری است و آب، بهترین نوشیدنی محسوب می‌شود و جایگزینی برای آن وجود ندارد. برای افرادی که مایلند به کمک میوه و سبزی‌ها پوست برنزه‌ای داشته باشند اما دستگاه گوارش آن‌ها با مصرف سبزی‌های غنی از فیبرهای خام دچار مشکل می‌شود، نوشیدن آب‌میوه‌ها توصیه می‌شود.

وقتی مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مصرف می‌کنیم، واکنشی بیوشیمیایی در بدن رخ می دهدو پوست کمی برنزه می شود . از سوی دیگر ، بتا کاروتن ساخت ملانین را که عامل بروز رنگ برنزه است ، تحریک می کند .

برخی آب‌میوه‌های غنی از بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها مانند آب گریپ‌فروت قرمز، آب پرتقال یا آب هویج در این زمینه تأثیر بسزایی می‌گذارند. البته تا جای ممکن باید آب‌میوه‌های خانگی مصرف و از خرید آب‌میوه‌های صنعتی خودداری کرد. آب‌میوه‌های صنعتی طبیعی نیستند و مقادیر زیادی قند، اسانس و رنگ‌های مجاز خوراکی دارند.

مکمل‌ها موثرند؟

امروزه مکمل ریزمغذی‌هایی مانند لیکوپن، سلنیوم، ویتامین‌ها، زینک و... در داروخانه‌ها وجود دارد و تبلیغات زیادی در مورد اینکه این مکمل‌ها می‌توانند به برنزه شدن سالم پوست کمک و از آسیب‌ها پیشگیری کنند، انجام می‌شود اما این تبلیغات تا چه حد صحت دارند؟ یکی از نکته‌هایی که هنگام خرید و مصرف این مکمل‌ها باید به آن توجه شود، خطر وجود آلرژن‌ها در ترکیب آن‌هاست. در ضمن دوز مصرف نیز مهم است. اگر مکمل ویتامین A و بتاکاروتن بیش‌ازحد مصرف شوند، فرد را دچار مشکل می‌کنند. مکمل‌هایی که اینترنتی خریداری می‌شوند و شرکت تولیدکننده آن‌ها شناخته‌شده نیست، ممکن است حاوی ترکیب‌های خطرناک برای سلامت باشند.

مواد غذایی ضد برنزه شدن

ماده غذایی‌ای نداریم که مانع برنزه شدن پوست شود اما الکل و سیگار پوست را سست و ضعیف می‌کنند و محرک فعالیت رادیکال‌های آزاد هستند و باعث مرگ سلول‌های پوستی می‌شوند. افرادی که الکل می‌نوشند یا سیگار می‌کشند، معمولاً پوستی پرچروک، تیره و مات دارند.

آفتاب و داروها

اگر می‌خواهید در سلامت کامل برنزه شوید، باید مراقب داروهای مصرفی، عطرها و روغن‌های بدنی که استفاده می‌کنید، باشید. هنگام مصرف دارو دستورالعمل آن را به دقت مطالعه کنید. مصرف برخی داروها باعث می‌شود پوست در مواجهه با نور آفتاب دچار جوش شود.

نکته: هیچ نوع رژیمی نمی‌تواند کاملاً از شما در برابر زیان‌های اشعه‌های ماورای بنفش خورشید محافظت کند. پس فکر نکنید مصرف این مواد، جایگزین کرم ضدآفتاب است. خود را در برابر آفتاب بپوشانید و در روزهای گرم سال بین ساعت‌های 12 ظهر تا 4 بعدازظهر از خانه خارج نشوید./س
برچسب ها: هویج ، برنزه کردن ، فصل گرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.